Επιστολη ΕΚΤ στην Ιταλικη Κυβερνηση της 5 Αυγουστου 2011

Αγαπητοί του “ΒΑΘΥ ΚΟΚΚΙΝΟ”, Δεν γνωριζω αν έχει έρθει σε γνώση σας και αν επιπλέον έχετε αναφερθεί στο μπλογκ σας στην περίπτωση της επιστολής που εστάλει από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ),υπογεγραμμένη από τους Trichet και Draghi, με παραλήπτη την Ιταλική κυβέρνηση και με ημερομηνία 5 Αυγούστου 2011.

Πρόκειται για μια περίοδο όπου η Ιταλική οικονομία δέχτηκε ισχυρή χρηματιστηριακή πίεση. Η ύπαρξη της επιστολής, παρ’ ότι είχε χαρακτήρα άκρως εμπιστευτικό, έγινε γνωστή από τον ίδιο τον πρωθυπουργό Berlousconi σε μια προπαγανδιστική προσπάθεια του τελευταίου να αποσείσει τις ευθύνες της κυβέρνησης του λόγο της ενδεχόμενης εφαρμογής νέων σκληρών δημοσιοοικονομικών μέτρων τα οποία η Κεντρική Ευρωπαϊκή Τράπεζα απαιτούσε από την Ιταλική κυβέρνηση.

Το γεγονός χαρακτηρίστηκε ως μια από τις “γκάφες” του Berlousconi και μάλιστα το Δημοκρατικό Κόμμα (PD) δια του στόματος του γραμματέα του, Bersani, έσπευσε να χαρακτηρίσει την όλη υπόθεση τέχνασμα και θεωρία συνομωσίας. Έτσι ενισχυθήκαν οι φήμες, από διαφόρους κύκλους που επιδιώκουν από χρόνια συστηματικά να καθαγιάζουν την πολιτική της ΕΕ, ότι η επιστολή δεν υπάρχει και ότι η αναφορά σε αυτήν αποτέλεσε ένα εύρημα του Berlousconi για να δικαιολογήσει την αντιλαϊκή οικονομική πολιτική του. Από τη στιγμή εκείνη μερικοί πολίτες απεύθυναν επίσημο αίτημα στην ΕΚΤ ώστε να καταστούν γνώστες της επιστολής. Η ΕΚΤ απάντησε αρνητικά μετά από παρέλευση είκοσι ημερών. Το βασικό επιχείρημα ήταν ότι ενδεχόμενη δημοσιοποίηση της επιστολής θα έγειρε προβλήματα “δημόσιας τάξης”! Εντούτοις, η ιταλική εφημερίδα Corrieredella Sera κατόρθωσε να αποκτήσει (με πλάγιους τρόπους) την επιστολή και τη δημοσίευσε στο πρωτότυπο αγγλικό κείμενο .

http://www.corriere.it/economia/11_settembre_29/trichet_draghi_inglese_304a5f1e-ea59-11e0-ae06- 4da866778017.shtml?fr=correlati

και στην ιταλικημεταφραση http://www.corriere.it/economia/11_settembre_29/trichet_draghi_italiano_405e2be2-ea59-11e0-ae06-4da866778017.shtml

Η επιστολή παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον για τους εξής λόγους, κατά τη γνώμη μου:

α) Η ΕΚΤ συμπεριφέρεται σε εκλεγμένη κυβέρνηση Ευρωπαϊκού κράτους με σκαιό τρόπο, απαιτώντας άμεσες και ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις στην εσωτερική δημοσιοοικονομική λειτουργία και φτάνοντας, μάλιστα, να διατάσσει συνταγματικές μεταρρυθμίσεις.

β) Οι ίδιες συνταγματικές μεταρρυθμίσεις, σχετικά με την απαίτηση για ισοσκελισμένο προϋπολογισμό, έχουν ήδη υιοθετηθεί από την κυβέρνηση ενός άλλου Ευρωπαϊκού κράτους (Ισπανία) και μάλιστα πράττοντας λαθροχειρία αφού ο Ισπανός πρωθυπουργός δήλωσε ότι αυτό αποτελούσε πρωτοβουλία της κυβέρνησης του. Συνεπώς η πίεση της ΕΚΤ είναι γενική και διευρυμένη σε πολλές (όλες;) ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και βέβαια σε συνεργασία με αυτές.

γ) Τα μέτρα λιτότητας, οι περικοπές δαπανών στους τομείς κοινωνικών υπηρεσιών, οι μεταρρυθμίσεις στη δημόσια διοίκηση, στην υγεία, στην εκπαίδευση, οι συγχωνεύσεως υπηρεσιών, η ιδιωτικοποίηση σε μεγάλη κλίμακα των δημοσίων και δημοτικών κοινωνικών υπηρεσιών και αγαθών (για παράδειγμα, το νερό), οι περικοπές μισθών στους δημοσίους υπαλλήλους, η κατάργηση των εθνικών συλλογικών συμβάσεων εργασίας, η δυνατότητα αθρόων απολύσεων και η επιταγή για άνευ όρων κρατική ενίσχυση (νομοθετική και οικονομική) της ιδιωτικής επιχειρηματικής δραστηριότητας δεν αποτελούν, όπως παρουσιάστηκαν στη χώρα μας, “μέτρα θεραπεία” για την κακοδιοίκηση, την υπερχρέωση και τη γενικευμένη διαφθορά, αλλά συνιστούν στρατηγική επιλογή του κεφαλαίου για όλα τα κράτη της οικονομικής Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Εν’ ολίγοις, τα μέτρα είναι τα ίδια μα διαφέρουν, έπο χώρα σε χώρα, οι μέθοδοι της προπαγάνδας, του πλασαρίσματος τους με σκοπό την ιδιαίτερη εφαρμογή του μηχανισμού του λεγομένου “κοινωνικού αυτοματισμού” και της εξασφάλισης (αντικειμενικά) προσωρινών μα χρήσιμων και καίριων κοινωνικών συμμαχιών. Η παρούσα επιστολή της ΕΚΤ αποτελεί ένα αδιάψευστο μάρτυρα, ένα επιπλέον ισχυρό ντοκουμέντο σχετικά με το ρόλο της ΕΕ, της ΕΚΤ και την κεντρικά σχεδιασμένη και αποφασισμένη πολιτική που έχει σκοπό την επιστροφή της μεγάλης πλειοψηφίας των ευρωπαϊκών λαών στη βαρβαρότητα της πρώτης βιομηχανικής εποχής των αρχών του 19ου αιώνα

Η επιστολή.

Φρανκφούρτη/Ρώμη, 5 Αυγούστου 2011

Αγαπητέ κ. Πρωθυπουργέ,

Το διευθυντικό συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας συζήτησε στις 4 Αυγούστου την κατάσταση στις αγορές των Ιταλικών κρατικών τίτλων. Το διευθυντικό συμβούλιο θεωρεί ότι είναι πιεστική ανάγκη για μια άμεση ενέργεια από τη μεριά των Ιταλικών αρχών με σκοπό την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των επενδυτών. Η σύνοδος κορυφής των αρχηγών των κρατών ή των κυβερνήσεων της περιοχής του Ευρω της 21ης Ιουλίου 2011 αποφάσισε ότι “όλες οι χώρες του Ευρώ επιβεβαιώνουν “με παρρησία την αλύγιστη αποφασιστικότητα τους να τηρήσουν την υπογραφή τους και όλες τις υποχρεώσεις τους με σκοπό το βιώσιμο προϋπολογισμό και τις δομικές μεταρρυθμίσεις.” Το διευθυντικό συμβούλιο θεωρεί απαραίτητο η Ιταλία να αναλάβει επειγόντως την ευθύνη της υπογραφής της και τις υποχρεώσεις της με στόχο την δημοσιοοικονομική βιωσιμότητα και τις δομικές μεταρρυθμίσεις.

Η ιταλική κυβέρνηση έχει αποφασίσει να επιδιώξει για το 2014 την επίτευξη ισοσκελισμένου προϋπολογισμού και γι αυτό το σκοπό έχει πρόσφατα εισάγει ενα πακέτο δημοσιοοικονομικών μέτρων. Αυτά είναι βήματα σημαντικά αλλά δεν είναι αρκετά. Στην τρέχουσα κατάσταση, θεωρούμε ότι τα ακόλουθα μέτρα είναι ουσιαστικά: 1. Κρίνουμε αναγκαία τα μέτρα που στοχεύουν σε αύξηση του δυναμικού της ανάπτυξης. Μερικές πρόσφατες αποφάσεις της κυβέρνησης κινούνται προς αυτήν την κατεύθυνση. Άλλα μέτρα βρίσκονται υπό συζήτηση με τους κοινωνικούς εταίρους. Εντούτοις, είναι απαραίτητο να γίνουν περισσότερα και είναι αναγκαίο να υπάρξει αποφασιστική προώθηση.

Οι κύριες προκλήσεις είναι η αύξηση της ανταγωνιστικότητας, ιδιαίτερα στον τομέα των υπηρεσιών, η βελτίωση της ποιότητας των δημοσίων υπηρεσιών και ο επανασχεδιασμός των συστημάτων δημοσιοικονομικής λειτουργίας ωστε να καταστούν καταλληλότερα με σκοπό την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας κα της απόδοσης των επιχειρήσεων στην αγορά εργασίας.

α) Είναι απαραίτητη μια συνολική, μεγάλης εμβέλειας και αξιόπιστη στρατηγική μεταρρυθμίσεων, συμπεριλαμβανομένης της πλήρους απελευθεροποίησης των τοπικών δημοσίων υπηρεσιών και των επαγγελμάτων. Το μέτρο αυτό θα έπρεπε να εφαρμοσθεί ιδιαίτερα στην παροχή των τοπικών υπηρεσιών (των δήμων και των νομαρχιών (Σ.τ.Μ)) μέσω ιδιωτικοποιήσεων μεγάλης κλίμακας.

β) Είναι επίσης απαραίτητη η περεταίρω μεταρρύθμιση στο σύστημα της συλλογικής διαπραγμάτευσης μισθών, επιτρέποντας συμφωνίες σε επίπεδο επιχείρησης κατά τρόπο ώστε οι μισθοί και οι συνθήκες εργασίας να διαμορφώνονται ανάλογα με τις ιδιαίτερες απαιτήσεις των επιχειρήσεων, και αναβαθμίζοντας αυτές τις συμφωνίες καθιστώντας τες πιο σημαντικές σε σχέση με εκείνες σε άλλα επίπεδα συλλογικής διαπραγμάτευσης. Η συμφωνία της 28ης Ιουνίου μεταξύ των βασικών συνδικαλιστικών φορέων και των ενώσεων των βιομηχάνων κινείται σε αυτή την κατεύθυνση.

γ) Θα έπρεπε να υιοθετηθεί μια συνολική αναθεώρηση των διατάξεων που διέπουν τις προσλήψεις και τις απολύσεις των εργαζομένων, θεσπίζοντας ένα σύστημα εγγυήσεων για την ανεργία και ένα σύνολο ενεργών πολιτικών για την αγορά εργασίας που να είναι σε θέση να διευκολύνουν την επανακατανομή των (ανθρώπινων) πόρων σε επιχειρήσεις και σε τομείς που είναι πιο ανταγωνιστικοί. 2. Είναι αναγκαίο η κυβέρνηση να αναλάβει άμεσα και αποφασιστικά μέτρα με σκοπό την εγγύηση της βιωσιμότητας των δημοσίων οικονομικών. α) Κρίνεται απαραίτητη η περεταίρω λήψη διορθωτικών δημοσιοοικονομικών μέτρων. Θεωρούμε απαραίτητο για την Ιταλική κυβέρνηση να επισπεύσει τουλάχιστον κατά ένα έτος την έναρξη ισχύος του πακέτου των μέτρων του Ιουλίου 2011. Ο στόχος θα έπρεπε να είναι ένα έλλειμμα μειωμένο από το προβλεπόμενο για το έτος 2011, 1% για το 2012 και ένας ισοσκελισμένος προϋπολογισμός το 2013, κυριώς μέσω περικοπής των εξόδων.

Είναι δυνατόν να γίνει επιπλέον παρέμβαση στο συνταξιοδοτικό σύστημα, καθιστώντας πιο αυστηρά τα κριτήρια για συνταξιοδότηση λόγω ηλικίας και ευθυγραμμίζοντας σε σύντομο χρονικό διάστημα την ηλικία συνταξιοδότησης των γυναικών στον ιδιωτικό τομέα με εκείνη που έχει καθοριθεί για το δημόσιο τομέα, επιτυγχάνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο εξοικονόμηση πόρων ήδη από το 2012. Επίσης, η κυβέρνηση θα έπρεπε να υπολογίσει μια σημαντική μείωση των εξόδων στους μισθούς του δημοσίου, ενισχύοντας τα μέτρα σχετικά με την αναπλήρωση των κενών θέσεων και, αν κριθεί απαραίτητο, να προβεί σε περικοπές μισθών. β) Θα ηταν απαραίτητη η εισαγωγή μιας ρήτρας που να αφορά την αυτόματη μείωση του ελλείμματος και η οποία να διασαφηνίζει ότι οποιαδήποτε απομάκρυνση από τους στόχους σχετικούς με το έλλειμμα θα αντισταθμίζεται αυτόματα με οριζόντιες περικοπές στα ελαστικά έξοδα. γ) Θα έπρεπε να τεθούν υπό αυστηρό έλεγχο το εμπορικό χρέος και τα έξοδα των νομαρχιακών και των δημοτικών αρχών, έτσι ώστε να είναι σε συμφωνία με τις αρχές της παρούσας μεταρρύθμισης που αφορά τις δημοσιοοικονομικές σχέσεις μεταξύ των διαφόρων επιπέδων της κυβέρνησης. Δεδομένης της σοβαρότητας της παρούσας κατάστασης στις χρηματιστηριακές αγορές, θεωρούμε κρίσιμης σημασίας την υιοθέτηση των ενεργειών των ανωτέρω παραγράφων 1 και 2 μέσω νομοθετικών διαταγμάτων, τα οποία ακολούθως θα τεθούν υπό επικύρωση από το κοινοβούλιο μέχρι το τέλος του Σεπτεμβρίου 2011. Θα ήταν επίσης προσήκουσα μια συνταγματική μεταρρύθμιση η οποία να καθιστά αυστηρότερη την τηρηση των δημοσιοοικονομικών διατάξεων.

3) Ενθαρρύνουμε ακόμα την κυβέρνηση να πάρει μέτρα επειγόντως που να εγγυώνται μια αναθεώρηση της (λειτουργίας της) δημόσιας διοίκησης με σκοπό τη βελτίωση της αποδοτικότητας της διοίκησης και την ικανότητα της να παρακολουθεί τις ανάγκες των επιχειρήσεων. Θα έπρεπε να καταστεί συστηματική η χρήση των δεικτών αξιολόγησης στους δημόσιους οργανισμούς (κυριως στα συστήματα υγείας, δημόσιας εκπαίδευσης και δικαιοσύνης). Είναι αναγκαία η ανάληψη του καθήκοντος για την κατάργηση ή την συγχώνευση κάποιων ενδιάμεσων επιπέδων διοίκησης (όπως η Επαρχιακή διοίκηση). Θα έπρεπε να ενισχυθούν οι ενέργειες εκείνες που σκοπεύουν στην εκμετάλλευση της οικονομίας κλίμακας στην παροχή τοπικών δημοσίων υπηρεσιών. Έχουμε εμπιστοσύνη ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες.

Mario Draghi, Jean-Claude Trichet 29 settembre 2011 08:28© RIPRODUZIONE RISERVATA Corriere della Sera http://www.corriere.it/economia/11_settembre_29/trichet_draghi_italiano_405e2be2-ea59-11e0-ae06-4da866778017.shtml http://www.corriere.it/economia/11_settembre_29/trichet_draghi_inglese_304a5f1e-ea59-11e0-ae06-4da866778017.shtml?fr=correlati

Μεταφραση Πέτρος Δ. (15 Οκτωβριου 2011).

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Current ye@r *