Γράφει ο Βελισσάριος Κοσσυβάκης
Η τετραλογία της μεταπολεμικής Ρώμης του Vittorio De Sica Σάββατο 7 & Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου αποκλειστικά στο STUDIO New Star Art Cinema
O Vittorio De Sica, θεωρείται ως o γενάρχης του νεορεαλιστικου κινήματος που αναμόρφωσε ριζικά το κινηματογραφικό τοπίο στην Ευρώπη και όχι μόνο. Οι πρώτες ταινίες του Ντε Σίκα, καθόρισαν την πεμπτουσία του νεορεαλισμού μεταμορφώνοντας τους μικρούς προϋπολογισμούς τους σε μια μοναδική αισθητική, σε συνεργασίες με μη επαγγελματίες ηθοποιούς, σε γυρίσματα με μόνο διαθέσιμο το φυσικό φωτισμό, στην εξερεύνηση χαρακτήρων και τον αυτοσχεδιασμό.
Με οδηγό έξυπνα και αυστηρά δομημένα σενάρια, οι βασικές ταινίες του De Sica – ΛΟΥΣΤΡΟ ΠΑΠΟΥΤΣΙΩΝ, ΘΑΥΜΑ ΣΤΟ ΜΙΛΑΝΟ, ΚΛΕΦΤΗΣ ΠΟΔΗΛΑΤΩΝ και UMBERTO D – ασχολούνται με κοινωνικά και πολιτικά θέματα που αντιμετωπίζει η μεταπολεμική Ιταλία: Tη φτώχεια και τη σκληρή ζωή της δρόμους, την αποξένωση μεταξύ των γενεών, την αίσθηση της γενικής ηθικής παρακμής και του κενού που δημιούργησε η σκοτεινή σκιά του φασιστικού καθεστώτος.
Μέσω του νεορεαλισμού, ο ιταλικός κινηματογράφος κέρδισε τεράστια διεθνή αναγνώριση, και ο Vittorio De Sica αναπτύσσει ένα διακριτικό, αυτουργικό στυλ που του επιτρέπει να δημιουργήσει ένα σινεμά βαθιά προσωπικό κι αναμφισβήτητα ιταλικό για
το αναπτυσσόμενο διεθνές κοινό που είναι πεινασμένο για ιστορίες ευρωπαϊκής ανοικοδόμησης μετά την καταστροφή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Το STUDIO New Star Art Cinema αφιερώνει το πρώτο σαββατοκύριακο του Σεπτεμβρίου, στον πατέρα του Ιταλικού νεορεαλισμού Vittorio De Sicaμε back to back προβολές το Σάββατο 7 και την Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου:
Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου στις 16:30
ΘΑΥΜΑ ΣΤΟ ΜΙΛΑΝΟ
Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου στις 18:00
UMBERTO D
Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου 16:30
ΛΟΥΣΤΡΟ ΠΑΠΟΥΤΣΙΩΝ
Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου 18:00
ΚΛΕΦΤΗΣ ΠΟΔΗΛΑΤΩΝ
—————————————————————————————–
«Θαύμα στο Μιλάνο» το ονειρικό παραμύθι
«Miracolo a Milano» 1951 – 100’
ΣΥΝΟΨΗ
Η γριά Λολότα μεγαλώνει ένα παιδί, τον Τοτό, που το ’χε βρει νεογέννητο κάτω από ένα λάχανο. Μετά το θάνατο της, ο Τοτό οδηγείται σ’ ένα ορφανοτροφείο, απ’ όπου βγαίνει μετά από πολλά χρόνια, για να καταλήξει φιλοξενούμενος ενός περιπλανώμενου άστεγου σε μια παραγκούπολη, στην περιφέρεια του Μιλάνου. Με τη μεγάλη του καλοσύνη και αθωότητα ο Τοτό κερδίζει τη συμπάθεια των φτωχών και τους πείθει να προσπαθήσουν να βελτιώσουν την κατάσταση τους. Η δραστηριότητα των αθλίων, που αρχίζουν να αντιλαμβάνονται την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, μετατρέπει τη μίζερη παραγκούπολη σε αξιοπρεπή κοινότητα. Μια μέρα, ενώ σκάβουν, πετάγεται απ’ τη γη ένας πίδακας πετρελαίου.Ο πλούτος και η ευμάρεια που θα μπορούσαν να προκύψουν για όλους, απειλούνται από τον πλούσιο Μόμπι, που έχει ειδοποιηθεί από τον κακό Ράπι και προσπαθεί με κάθε τρόπο να τους διώξει από τη γη τους. Για να βοηθήσει τον Τοτό και τους φίλους του, η Λολότα χαρίζει στον νεαρό ένα θαυματουργό περιστέρι που έκλεψε από τους αγγέλους. Η αστυνομία του Μόμπι κατατροπώνεται και ο Τοτό μπορεί πια να πραγματώσει τις επιθυμίες των φίλων του. Ο Τοτό καθοδηγεί τους φτωχούς του Μιλάνου εναντίον του πλούσιου κτηματομεσίτη και καταφέρνει να νικήσει με τη βοήθεια αγγέλων…
ΘΑΥΜΑ ΣΤΟ ΜΙΛΑΝΟ – ΕΛΛΗΝΙΚΟ TRAILER NEW STAR
FLICKR με ΑΦΙΣΕΣ/ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ/BANNER
«UMBERTO D» πιο επίκαιρο από ποτέ
1952, 89’
Σύνοψη
Το νεορεαλιστικό αριστούργημα του Vittorio De Sica ακολουθεί έναν ηλικιωμένο συνταξιούχο καθώς προσπαθεί να τα βγάλει πέρα κατά τη διάρκεια της μεταπολεμικής οικονομικής ανάκαμψης της Ιταλίας. Μόνος του, εκτός από τον σκύλο του, τον Flike, ο Umberto αγωνίζεται να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του σε μια πόλη όπου η ανθρώπινη καλοσύνη φαίνεται να έχει καταπιεί οι δυνάμεις του εκσυγχρονισμού. Η απλή του προσπάθεια να ικανοποιήσει τις βασικές του ανάγκες – φαγητό, στέγη, συντροφιά – καθιστά μια από τις πιο σπαρακτικές ιστορίες που γυρίστηκαν ποτέ και ένα ουσιαστικό κλασικό δείγμα του παγκόσμιου κινηματογράφου.
UMBERTO D – ΕΛΛΗΝΙΚΟΤRAILER NEW STAR
FLICKR με ΑΦΙΣΕΣ/ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ/BANNER
«ΛΟΥΣΤΡΟ ΠΑΠΟΥΤΣΙΩΝ» ο καθημερινός βίος γίνεται κινηματογραφική ποίηση
Sciuscià, 1946, 93′
Σύνοψη
Οι ήρωες είναι δύο ανήλικα παιδιά. Εργάζονται ως λούστροι παπουτσιών και έχουν ως όνειρο να αποκτήσουν ένα άλογο. Η επιθυμία τους γίνεται πραγματικότητα, όταν ο αδερφός ενός εκ των δύο προσφέρει στα παιδιά εύκολα, αλλά μάλλον όχι και τόσο νόμιμα, χρήματα. Με αποτέλεσμα, οι δύο πρωταγωνιστές να οδηγηθούν σε φυλακές ανηλίκων, όπου οι συνθήκες και οι καταστάσεις αντιστρέφουν την προγενέστερη φιλία σε αντιπαλότητα και εχθρότητα.
Δεν χάνει ούτε στιγμή το μέτρο, δεν καταφεύγει σε δοκιμασμένα κολπάκια για εύκολους μελοδραματισμούς, δεν προσπαθεί να εκβιάσει συγκινήσεις, ή να βγάλει επιτηδευμένο γέλιο. Και βέβαια, ούτε κατά διάνοια δεν ηθικολογεί. Χρησιμοποιώντας την κάμερα με τρόπο τόσο επιδέξιο που είναι σαν να την καταργεί, “εγκαταλείπει” τον θεατή μέσα στην ιστορία αφήνοντάς του τη νοητική και συναισθηματική πρωτοβουλία.
Ο σκηνοθέτης δε δείχνει καμία επιείκεια προς τους κοινωνικούς θεσμούς της χώρας του. Μέσω της ταινίας στηλιτεύει αυτή την απάθεια και την αδιαφορία και φοβάται πως είναι η απαρχή για την καταστροφή των αυθεντικών ανθρώπινων σχέσεων.
ΛΟΥΣΤΡΟ ΠΑΠΟΥΤΣΙΩΝ – ΕΛΛΗΝΙΚΟ TRAILER NEW STAR
FLICKR ΓΙΑ ΑΦΙΣΕΣ/ΠΟΣΤΕΡ/BANNER
«ΚΛΕΦΤΗΣ ΠΟΔΗΛΑΤΩΝ» αγώνας για επιβίωση, αδικία, αγωνία, στοργή, αγάπη, ανθρωπιά
Ladri di Biciclette 1948, 93’
ΣΥΝΟΨΗ
Η τύχη χαμογελά σε κάποιον άνδρα που ονομάζεται Αντόνιο Ρίτσι, ο οποίος επιλέχθηκε από το δήμο της Ρώμης να εργαστεί ως αφισοκολλητής. Η δουλειά όμως απαιτεί ποδήλατο και ο Ρίτσι δεν έχει πια, το έχει δώσει ενέχυρο. Έτσι, θα πει ψέματα, θα πάρει τη δουλειά και μαζί μια ωραία στολή. Μέχρι αύριο πρέπει να βρει ένα ποδήλατο.
Η γυναίκα του έχει τη λύση: δίνει ενέχυρο τα σεντόνια της προίκας της και το ποδήλατο επιστρέφει στην οικογένεια. Πριν ξημερώσει οι ποδηλάτες-αφισοκολλητές ξεχύνονται στους δρόμους. Ανάμεσά τους και ο ευτυχισμένος ακόμα Ρίτσι. Την ώρα όμως που ανεβασμένος στη σκάλα του κολλά μια αφίσα που διαφημίζει την τελευταία ταινία της Ρίτα Χέιγουορθ, κάποιοι του κλέβουν το ποδήλατο. Η Ρίτα Χέιγουορθ κοιτά χαμογελαστή από τον τοίχο τον Ρίτσι να κυνηγά απεγνωσμένα τον κλέφτη.
Η επιβίωση της οικογένειας όμως εξαρτάται από το ποδήλατο. Έτσι, την επόμενη μέρα αρχίζει η αναζήτηση. Ο θεατής σιγά-σιγά αρχίζει να συμπάσχει με τον Ρίτσι και με το μικρό του γιο, ακολουθώντας τους στις ατέρμονες περιπλανήσεις τους στους δρόμους της Ρώμης. Στις υπαίθριες αγορές, στα συσσίτια της εκκλησίας, στις φτωχογειτονιές, στη δυστυχία..
ΚΛΕΦΤΗΣ ΠΟΔΗΛΑΤΩΝ – ΕΛΛΗΝΙΚΟ TRAILER NEW STAR
ΑΛΜΠΟΥΜ ΜΕ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ -ΠΟΣΤΕΡ
Αφήστε μια απάντηση