Σκανδαλώδεις αυξήσεις στα τσιράκια που υπουργοί και υφυπουργοί διορίζουν στα Πολιτικά τους Γραφεία

Μας φλόμωσε στα ψέματα ο Φ. Σαχινίδης
Σκανδαλώδεις αυξήσεις στα τσιράκια που υπουργοί και υφυπουργοί διορίζουν στα Πολιτικά τους Γραφεία

Μπορεί οι μισθοί των εργαζόμενων στο Δημόσιο να καρατομούνται συνεχώς, με σημαντικότερο πετσόκομμα αυτό που έγινε με το νέο Ενιαίο Μισθολόγιο, υπάρχει όμως μια μικρή κατηγορία, τα τσιράκια των υπουργών και των υφυπουργών, οι άνθρωποί τους (συχνά αυτοί είναι πρόσωπα της οικογένειάς τους ή του συγγενικού τους περιβάλλοντος), των οποίων οι μισθοί όχι μόνο δεν πετσοκόπηκαν αλλά αντιθέτως αυξήθηκαν.
Τις άσχημες εντυπώσεις που δημιουργήθηκαν για τη συγκυβέρνηση Παπαδήμου, μετά από δημοσιεύματα των ΜΜΕ για μεγάλες αυξήσεις στους μισθούς που παίρνουν οι μετακλητοί υπάλληλοι, οι ειδικοί σύμβουλοι, οι ειδικοί συνεργάτες και οι Διευθυντές των Πολιτικών Γραφείων υπουργών και υφυπουργών, μετά την έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης των Σαχινίδη-Ρόβλια, προσπάθησε να διασκεδάσει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Φ. Σαχινίδης, με δελτίο Τύπου που εξέδωσε την Πέμπτη 15 Μάρτη. Στην ανακοίνωσή του ο Φ. Σαχινίδης ισχυρίστηκε, ότι η συνολική ετήσια δαπάνη για τις αποδοχές των μετακλητών υπαλλήλων και λοιπών συνεργατών των υπουργών, υφυπουργών, αντιπροέδρων και γενικά της πολιτικής ηγεσίας μειώθηκε και μάλιστα κατά 60%. Ισχυρίστηκε, επίσης, ότι και αυτοί οι υπάλληλοι εντάχθηκαν, χωρίς καμιά εξαίρεση, στο νέο Ενιαίο Μισθολόγιο που ισχύει από την1η Νοέμβρη του 2011.
Πριν εξετάσουμε αν έχουν βάση οι ισχυρισμοί Σαχινίδη, πρέπει να θυμίσουμε ότι εμείς, από την πρώτη μέρα κυκλοφορίας της εφημερίδας μας, ονομάζουμε το μισθολόγιο των εργαζόμενων στο Δημόσιο, Ενιαίο Φτωχολόγιο. Ακόμη, να σημειώσουμε ότι οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι διορίζονται και απολύονται από τους υπουργούς και υφυπουργούς με απολύτως αδιαφανείς διαδικασίες. Είναι οι άνθρωποί τους, η προσωπική τους κλίκα που τους ακολουθεί σε όποιο πόστο κι αν πάνε.
Οι διορισμοί των υπαλλήλων αυτών γίνονται σύμφωνα με το ΠΔ 63 του 2005, που φέρει τον τίτλο «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα». Αυτό το ΠΔ προβλέπει τον αριθμό των μετακλητών υπαλλήλων που μπορεί να διορίσει η πολιτική ηγεσία των υπουργείων και τον αριθμό των υπαλλήλων που μπορεί ν’ αποσπάσει από δημόσιες υπηρεσίες και οργανισμούς. Δεν γνωρίζουμε αν οι συγκεκριμένες διατάξεις τηρούνται αυστηρά, αλλά μετά τις καταγγελίες του συγκυβερνώντος κόμματος της ΝΔ, ότι αυξάνονται οι θέσεις των μετακλητών υπαλλήλων που κατακλύζουν τα υπουργεία, η αμφιβολία μας έγινε πεποίθηση.
Αφού ο αριθμός των θέσεων αυτών, σύμφωνα με τους κυβερνητικούς ισχυρισμούς, παραμένει σταθερός (τουλάχιστον), οι αποδοχές των μετακλητών υπαλλήλων θα έπρεπε να μειωθούν. Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα με την σειρά για να δούμε πόσα έπαιρναν παλιά και πόσα παίρνουν αυτοί μετά την 1η Νοέμβρη του 2011, αρχίζοντας από τον Διευθυντή του Πολιτικού Γραφείου του υπουργού ή υφυπουργού.
– Σύμφωνα με την παράγραφο 8α του άρθρου 56 του ΠΔ 63/2005, Διευθυντής του Πολιτικού Γραφείου μπορεί να γίνει κάποιος που έχει μόνο απολυτήριο Λυκείου! Σωστά διαβάζετε. Ακόμη και ένας απόφοιτος Λυκείου μπορεί να χειριστεί τα «σύνθετα και πολύπλοκα προβλήματα» ενός υπουργείου. Απολύτως λογικό, αφού βασικό του προσόν είναι ν’ αποτελεί το μάτι και το αυτί του υπουργού ή του υφυπουργού.
Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 57 του ΠΔ 63, ο Διευθυντής του Πολιτικού Γραφείου κατατασσόταν στο ΜΚ1 της κατηγορίας ΠΕ. Ο βασικός μισθός του μέχρι τέλος Οκτώβρη του 2011 ήταν 1.666 ευρώ το μήνα (μεικτά). Με την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) των Ρόβλια-Σαχινίδη ο υπάλληλος αυτός κατατάσσεται στο βαθμό Α και παίρνει τέσσερα κλιμάκια σ’ αυτό. Ετσι, ο βασικός μισθός του γίνεται 2.270 ευρώ το μήνα. Παρακάτω θα δούμε πόσοι δημόσιοι υπάλληλοι κατατάχτηκαν στο βαθμό Α και πόσα κλιμάκια μπορούν να πάρουν σ’ αυτόν. Προς το παρόν κρατάμε ότι ο βασικός μισθός του Διευθυντή του Πολιτικού Γραφείου αυξήθηκε κατά 604 ευρώ το μήνα. Από επιδόματα, ο συγκεκριμένος υπάλληλος έπαιρνε το κίνητρο απόδοσης, το επίδομα θέσης, το οικογενειακό, των παιδιών, το επίδομα παράλληλης δραστηριότητας και το επίδομα μετακινήσεων. Απ’ όλα αυτά τα επιδόματα καταργήθηκαν το κίνητρο απόδοσης και το οικογενειακό και παρέμειναν όλα τ’ άλλα. Με το νόμο 3205/2003, το επίδομα θέσης ανερχόταν σε 130 ευρώ. Δεν γνωρίζουμε αν και πόσο το επίδομα αυτό αυξήθηκε από το Δεκέμβρη του 2003 μέχρι τις 30 Οκτώβρη του 2011 που καταργήθηκε το παλιό ενιαίο μισθολόγιο, πάντως με το νέο ενιαίο μισθολόγιο το επίδομα θέσης του Διευθυντή ανέρχεται σε 400 ευρώ.
Το επίδομα παράλληλης δραστηριότητας, που του την αναθέτει η πολιτική ηγεσία του κάθε υπουργείου, ανερχόταν στο 50% του βασικού μισθού του και παρέμεινε στο ίδιο ποσοστό και με το νέο ενιαίο μισθολόγιο, με τη διαφορά ότι τώρα το 50% είναι πάνω σε μεγαλύτερο βασικό μισθό. Ετσι, με το παλιό μισθολόγιο ο συγκεκριμένος υπάλληλος έπαιρνε για την παράλληλη δραστηριότητα (1.666 Χ 50%=) 833 ευρώ, ενώ με το νέο μισθολόγιο παίρνει (2.270 Χ 50%=) 1.135 ευρώ. Τι ακριβώς είναι αυτή η παράλληλη δραστηριότητα δεν ορίζεται συγκεκριμένα. Αναρωτιόμαστε, λοιπόν, ποια είναι αυτή η… τόσο σημαντική παράλληλη δραστηριότητα, που αμείβεται με πρόσθετη αμοιβή που φτάνει το 50% του βασικού μισθού; Τόσα λεφτά σε κάποιον που ως βασικό του καθήκον έχει να ρουφιανεύει τους υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου;

Το ύψος του επιδόματος μετακινήσεων παραμένει το ίδιο, αλλά δεν έχουμε εικόνα του ακριβούς μεγέθους του για να μπορέσουμε να το ποσοτικοποιήσουμε.
Ας δούμε τώρα, χωρίς να υπολογίσουμε το ύψος του κινήτρου απόδοσης, πόση είναι η διαφορά από την άθροιση του βασικού μισθού, του επιδόματος θέσης και του επιδόματος παράλληλης δραστηριότητας. Η διαφορά αυτή είναι  604 ευρώ από το βασικό μισθό, συν 270 ευρώ από το επίδομα θέσης, συν 302 ευρώ από την αμοιβή της παράλληλης δραστηριότητας, σύνολο 1.176 ευρώ το μήνα.
Επειδή δεν γνωρίζουμε πόσο ήταν το κίνητρο απόδοσης του Διευθυντή του Πολιτικού Γραφείου και πόσο αυξήθηκε το επίδομα θέσης, κάνουμε διάφορες υποθέσεις. Αν το επίδομα θέσης δεν αυξήθηκε και παρέμεινε στα 130 ευρώ, οι συνολικές αποδοχές του Διευθυντή του Πολιτικού Γραφείου είναι μεγαλύτερες, γιατί δεν είναι δυνατόν το επίδομα (κίνητρο απόδοσης) να είναι 1.176 ευρώ το μήνα. Κανένα από τα επιδόματα κινήτρου απόδοσης, που δίνονται σ’ όλες τις κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων και σ’ όλα τα μισθολόγια, δεν φτάνει τα 1.176 ευρώ το μήνα.
Αν υποθέσουμε ότι το επίδομα του κινήτρου απόδοσης αυξήθηκε και έγινε και αυτό 400 ευρώ, η διαφορά των αποδοχών γίνεται 906 ευρώ. Και σ΄αυτή την περίπτωση, επομένως, οι αποδοχές του Διευθυντή του Πολιτικού Γραφείου θα είναι μεγαλύτερες, για τους ίδιους λόγους που αναφέραμε παραπάνω. Επειδή δεν υπάρχει περίπτωση το κίνητρο απόδοσης να είναι 906 ευρώ.
Το συμπέρασμα που βγαίνει είναι ότι οι συνολικές αποδοχές του Διευθυντή του Πολιτικού Γραφείου των υπουργών και υφυπουργών με το νέο ενιαίο μισθολόγιο αυξήθηκαν.

Ας δούμε και τις άλλες κατηγορίες μετακλητών υπαλλήλων.
– Ειδικός Σύμβουλος με διδακτορικό. Με την παρ. 1 του άρθρου 57 του ΠΔ 63/2005, κατατασσόταν στο ΜΚ 1 της κατηγορίας ΠΕ και έπαιρνε βασικό μισθό 1.666 ευρώ το μήνα. Με την ΚΥΑ των Σαχινίδη-Ρόβλια κατατάσσεται στο βαθμό Β και παίρνει επιπλέον 6 μισθολογικά κλιμάκια στο βαθμό αυτό. Για να μην ξαναπαραθέσουμε τις αριθμητικές πράξεις, πάνε κατευθείαν στο συμπέρασμα. Αυτός ο μετακλητός υπάλληλος παίρνει τώρα 2.146 ευρώ το μήνα, δηλαδή 480 ευρώ το μήνα επιπλέον.
Ο συγκεκριμένος είχε τα ίδια επιδόματα με τον Διευθυντή του Πολιτικού Γραφείου, εκτός από το επίδομα θέσης. Με την παρ. 4 του άρθρου 57 του ΠΔ 63/2005, έπαιρνε 30% για παράλληλη δραστηριότητα, δηλαδή 499,8 ευρώ. Ηρθαν, λοιπόν, οι Φ. Σαχινίδης και Κ. Ρόβλιας με την ΚΥΑ τους και αύξησαν το ποσοστό της αμοιβής παράλληλης δραστηριότητας από 30% σε 40%, επειδή έκοψαν το επίδομα του κινήτρου απόδοσης. Ετσι, τώρα οι Ειδικοί Σύμβουλοι με διδακτορικό θα παίρνουν γι’ αυτή την «παράλληλη δραστηριότητα» (2.146 Χ 40%=) 858,4 ευρώ, δηλαδή 358,6 ευρώ περισσότερα απ’ όσα έπαιρναν (το επίδομα μετακινήσεων παραμένει στα ίδια επίπεδα). Οπως βλέπουμε, τα παιδιά τους και τα τσιράκια τους τα προσέχουν οι υπουργοί και οι υφυπουργοί «μας».
Συνολικά, λοιπόν, οι Ειδικοί Σύμβουλοι με διδακτορικό, θα παίρνουν παραπάνω, χωρίς να υπολογίσουμε το επίδομα του κινήτρου απόδοσης, 838,4 ευρώ. Κι αν ακόμη συνυπολογίσουμε το επίδομα του κινήτρου απόδοσης, διαπιστώνουμε ότι και αυτοί οι μετακλητοί υπάλληλοι θα παίρνουν περισσότερα σε σχέση μ’ αυτά που έπαιρναν πριν.
– Ειδικός Σύμβουλος με μεταπτυχιακό τίτλο. Με την παρ.1 του άρθρου 57 του ΠΔ 63/2005, αυτός κατατασσόταν στο ΜΚ 4 της κατηγορίας ΠΕ και μέχρι τον Οκτώβρη του 2011 έπαιρνε βασικό μισθό 1.546 ευρώ. Με την ΚΥΑ των Σαχινίδη-Ρόβλια κατατάσσεται στο Βαθμό Β, που έχει βασικό μισθό 1.906 ευρώ το μήνα, και παίρνει και τέσσερα Μισθολογικά Κλιμάκια, με αποτέλεσμα ο βασικός μισθός του να φτάνει στα 2.063 ευρώ. Δηλαδή, παίρνει 517 ευρώ περισσότερα στο βασικό μισθό. Το σκανδαλώδες επίδομα παράλληλης δραστηριότητας ήταν μέχρι τον περασμένο Οκτώβρη 463,8 ευρώ. Τώρα, γίνεται 825, 2 ευρώ, δηλαδή αυξάνεται κατά 361,2 ευρώ. Συνολικά οι Ειδικοί Σύμβουλοι με μεταπτυχιακό τίτλο θα εισπράττουν, χωρίς να υπολογίσουμε το επίδομα του κινήτρου απόδοσης, 878,2 ευρώ περισσότερα. Κατά συνέπεια, και αυτοί θα παίρνουν περισσότερα, μετά τον συνυπολογισμό του κινήτρου απόδοσης.
– Και για όλες τις άλλες κατηγορίες μετακλητών υπαλλήλων που διορίζονται στα πολιτικά γραφεία των υπουργών και υφυπουργών ισχύει το ίδιο. Δηλαδή, παίρνουν περισσότερα σε σχέση μ’ αυτά που έπαιρναν σύμφωνα με το άρθρο 57 του ΠΔ 63/2005. Φρόντισαν γι’ αυτό οι «καλοί μας» Φ. Σαχινίδης και Κ. Ρόβλιας με την Κοινή Απόφαση που έβγαλαν στις 23 Φλεβάρη του 2012. Οι ισχυρισμοί του Σαχινίδη, ότι δήθεν μειώθηκε το κονδύλι για την πρόσληψη των κολλητών τους στα πολιτικά γραφεία των υπουργείων είναι παραμύθια της Χαλιμάς.
Ας δούμε και το δεύτερο, εξίσου μεγάλο, παραμύθι του Φ. Σαχινίδη, ότι δήθεν οι αποδοχές των τσιρακιών των υπουργών και υφυπουργών κινούνται στα επίπεδα του νέου Ενιαίου Μισθολόγιου-Φτωχολόγιου των εργαζόμενων στο Δημόσιο. Αρκούν μερικά παραδείγματα για να καταδειχτεί ότι υπάρχει ασύγκριτα άνιση μεταχείριση, υπέρ των υπουργικών τσιρακιών, φυσικά.
Ειδικός Σύμβουλος με πτυχίο ΠΕ και διδακτορικό τίτλο. Οπως αναφέραμε παραπάνω, αυτός κατατάσσεται στο βαθμό Β, παίρνει 6 Μισθολογικά Κλιμάκια, παίρνει 40% του βασικού μισθού για την κακόφημη παράλληλη δραστηριότητα και έξοδα για εκτός έδρας. Μόνο από το βασικό μισθό και την παράλληλη δραστηριότητα θα εισπράττει 3.004,4 ευρώ μεικτά το μήνα. Παίρνει αυτά τα λεφτά με πολύ μικρή έως μηδενική προϋπηρεσία.
Τι προβλέπει το Ενιαίο Μισθολόγιο για εργαζόμενο με πτυχίο ΑΕΙ και διδακτορικό τίτλο; Αυτός κατατάσσεται στο βαθμό Δ, στον οποίο ο βασικός μισθός είναι 1.381 ευρώ μεικτά το μήνα! Για να φτάσει στο βαθμό Β θέλει 8 χρόνια προϋπηρεσία (4 χρόνια στο βαθμό Δ για να περάσει στο βαθμό Γ κι άλλα 4 στο βαθμό Γ για να περάσει στο βαθμό Β και μετά από διαδοχικές κρίσεις, βεβαίως). Τα Μισθολογικά Κλιμάκια στους βαθμούς μέχρι τον Γ τα παίρνει κάθε δύο χρόνια, ενώ στους βαθμούς Β και Α κάθε τρία χρόνια. Ετσι, για να πάρει 6 ΜΚ θα χρειαστεί 12 χρόνια, ενώ στο βαθμό Β θα χρειαστεί 18 χρόνια! Κατά τα άλλα, υπάρχει ισότητα των πολιτών έναντι του νόμου! Σα δε ντρέπονται οι αλήτες, μας έχουν φλομώσει στα ψέματα.
–        Ειδικός σύμβουλος ΠΕ με μεταπτυχιακό τίτλο. Μόνο από το βασικό μισθό και την παράλληλη δραστηριότητα εισπράττει 2.882,2 ευρώ μεικτά το μήνα και παίρνει 4 ΜΚ.
Εργαζόμενος με πτυχίο ΑΕΙ και μεταπτυχιακό τίτλο κατατάσσεται στο βαθμό Ε και παίρνει βασικό 1.201 ευρώ μεικτά. Και σ’ αυτή την περίπτωση η μισθολογική διαφορά είναι τεράστια.
Θα τελειώσουμε με δύο παραδείγματα στα οποία αντί για πτυχιούχο ΠΕ (Πανεμιστημιακής Εκπαίδευσης) έχουμε πτυχιούχο ΤΕ (Τεχνολογικής Εκπαίδευσης).
– Ειδικός σύμβουλος ΤΕ με διδακτορικό τίτλο. Μόνο από το βασικό μισθό και την αμοιβή για την κακόφημη παράλληλη δραστηριότητα παίρνει 2.797 ευρώ μεικτά το μήνα και 5 ΜΚ.

Πτυχιούχος ΤΕΙ με διδακτορικό τίτλο που διορίζεται στο δημόσιο θα καταταγεί στο βαθμό Δ και θα παίρνει βασικό μισθό 1.312 ευρώ μεικτά.

– Ειδικός Σύμβουλος ΤΕ με μεταπτυχιακό τίτλο. Μόνο από το βασικό και την αμοιβή για την περιβόητη παράλληλη δραστηριότητα θα παίρνει 2.691 ευρώ μεικτά το μήνα και 3 ΜΚ.

Ειδικός σύμβουλος ΤΕ που διορίζεται στο δημόσιο θα καταταγεί στο βαθμό Ε και θα παίρνει βασικό μισθό 1.141 ευρώ μεικτά.

Καταδείχτηκε, λοιπόν, πέραν κάθε αμφιβολίας, ότι οι μισθολογικές διαφορές ανάμεσα στα τσιράκια που τοποθετούνται στα πολιτικά γραφεία υπουργών και υφυπουργών και τους κανονικούς εργαζόμενους στις δημόσιες υπηρεσίες είναι τεράστιες. Αποδείχτηκε ότι ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Φ. Σαχινίδης, που εξέδωσε το κατάπτυστο δελτίο Τύπου, ψεύδεται ασύστολα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Current ye@r *