Το Νομοσχέδιο για τα Ναρκωτικά: Δύο βήματα μπροστά, ένα πίσω

Της Αντας Ψαρρά

Αφού πέρασε τα 40 κύματα, το νομοσχέδιο για τα ναρκωτικά έφτασε τελικά χθες για τρίτη φορά στη Βουλή. Η 11μελής νομοπαρασκευαστική επιτροπή, επί υπουργίας Καστανίδη, με επικεφαλής τον καθηγητή Ν. Παρασκευόπουλο, είχε παρουσιάσει το πλήρες νομοσχέδιο στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής εδώ και τρία χρόνια. Ακολούθησαν τα γνωστά ξεφωνητά διαφόρων ΜΜΕ και βουλευτών που έσπευσαν να εκφράσουν τις αντιρρήσεις τους πριν ακόμα ενημερωθούν για το σύνολο των διατάξεων. Απεσύρθη, για να κατατεθεί ξανά και ξανά μέχρι σήμερα που το διορθωμένο αλλά και εμπλουτισμένο νομοσχέδιο οδεύει προς ψήφιση.

Εμπλουτισμένο διότι περιλαμβάνει και ευεργετικές για τους κρατούμενους διατάξεις ρύθμισης του θέματος των αδειών, των πειθαρχικών ποινών αλλά και ζητήματα ποινικής αντιμετώπισης επίορκων υπαλλήλων και επιτέλους τη νομοθετική πρόβλεψη των επιβαρυντικών διατάξεων στα εγκλήματα με ρατσιστικά κίνητρα. Διατάξεις που περιμένουν χρόνια οι κρατούμενοι, ειδικά οι εξαρτημένοι, όσοι δικαιούνται αλλά δεν παίρνουν άδειες ή μεροκάματα ή υφ’ όρον απόλυση και φυσικά τα θύματα ρατσιστικών επιθέσεων.

Η αιτιολογική έκθεση αναφέρει ότι:

1. Γίνεται αυστηρότερη καταστολή των βαρύτερων και οργανωμένων μορφών διακίνησης αλλά και προσεκτικότερος διαχωρισμός από τις ελαφρύτερες περιπτώσεις, ώστε να αποφεύγονται είτε οι δυσανάλογα βαριές είτε οι ευνοϊκές μεταχειρίσεις.

2. Διευκολύνεται η ουσιαστική εφαρμογή των μέτρων απεξάρτησης (σωματικής και ψυχικής), αντί του εγκλεισμού.

3. Διατηρείται η ποινικοποίηση της χρήσης όσο και των υποστηρικτικών αυτής πράξεων (κατοχή και προμήθεια προς ίδια χρήση).

Υπάρχουν αρκετές αλλαγές στον νόμο Καστανίδη (παραμένουν ως έχουν τα άρθρα 1-19) και ειδικά αυτό που αφορά τη μη αναγνώριση του ελαφρυντικού της χρήσης στις ιδιαίτερα επιβαρυντικές περιστάσεις.

– Διατηρείται ως βασικό έγκλημα η παράνομη διακίνηση, που συνιστά κακούργημα με ποινή καθείρξεως. Διατηρούνται με βελτιώσεις όλες οι πράξεις που συνιστούν διακίνηση. Κρίνεται αναγκαία η τυποποίηση της παράνομης διακίνησης με τον λιτότερο (απλούστερο) δυνατό τρόπο.

– Ως ιδιαίτερες παραλλαγές πλημμεληματικής βαρύτητας τυποποιούνται οι πράξεις διακίνησης μικροποσότητας, προμήθευσης οικείου και το κέρασμα.

– Στις διακεκριμένες περιπτώσεις με κάθειρξη από 10 ώς 20 χρόνια και χρηματική ποινή από 50.000 έως 500.000 ευρώ εντάσσονται οι υπάλληλοι υπηρεσιών που ασχολούνται με ναρκωτικά και τελούν αδίκημα διακίνησης κ.λπ. Οσοι τα διακινούν σε στρατόπεδα, κρατητήρια, φυλακές, σχολεία κ.λπ. Οσοι διακινούν σε ανήλικους, όσοι είναι μέλη εγκληματικών οργανώσεων αλλά και οι υπότροποι στην πράξη της διακίνησης, όπως ορίζεται από το άρθρο 29.

– Στις ιδιαίτερα διακεκριμένες περιπτώσεις με κάθειρξη από 10 χρόνια έως ισόβια και χρηματική ποινή από 50.000 έως 600.000 ευρώ, εντάσσονται όσοι με την πράξη της διακίνησης προκαλούν βαριά σωματική βλάβη ή θάνατο. Οσοι χρηματοδοτούν ή τελούν οι ίδιοι κατ’ επάγγελμα τη χρήση σε ανήλικους και όσοι έχουν λόγω διακίνησης όφελος μεγαλύτερο των 75.000 ευρώ ή χρησιμοποιούν όπλα ακόμα και για τη διαφυγή τους.

– Πλημμέλημα συνιστά η διάδοση της χρήσης (όχι η διακίνηση), εκτός αν γίνεται κατ’ επάγγελμα. Εδώ εξαιρούνται οι επιστημονικές απόψεις κ.λπ., που δεν ποινικοποιούνται.

– Σημαντικό άρθρο του νομοσχεδίου είναι το άρθρο 30, που αφορά την απόδειξη της εξάρτησης. Αυτό είναι ένα θέμα που ταλαιπωρεί δεκαετίες χρήστες, δικαστήρια και φορείς μια και μέχρι τώρα το ένα και μόνο πιστοποιητικό ήταν αντικείμενο πολλών ερωτηματικών. Βασικό αποδεικτικό για την εξάρτηση παραμένει η έκθεση πραγματογνωμοσύνης αλλά με ισότιμη αξία στη χρήση και οποιουδήποτε άλλου αποδεικτικού μέσου από αρμόδιους φορείς (ΚΕΘΕΑ, ΟΚΑΝΑ κ.λπ). Επίσης και αν ο κατηγορούμενος έχει παθήσεις σχετικές με τη χρήση αυτό αποτελεί επίσης στοιχείο όπως και η παρακολούθηση θεραπευτικών προγραμμάτων μέσα στη φυλακή αλλά και τα ευρήματα βιοχημικών εξετάσεων. Ολα αυτά στο εξής θα αποτελούν στοιχεία εξάρτησης ισότιμα για τις δικαστικές αρχές.

– Τέλος, το νομοσχέδιο δίνει τις βασικές κατευθύνσεις για τον Εθνικό Συντονιστή και τις κατευθύνσεις για τη συνεργασία όλων των αρμόδιων φορέων.

Χ. Πουλόπουλος : Ευκαιρία να ξεχωρίσει η ήρα από το στάρι

 

Σε ένα πρώτο σύντομο σχόλιο ο διευθυντής του ΚΕΘΕΑ, Χαράλαμπος Πουλόπουλος, μας τόνισε: «Το σχέδιο νόμου που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή αποτελεί μια βελτιωμένη έκδοση της αρχική εκδοχής του, που είχε καταρτιστεί πριν από δύο χρόνια περίπου. Παρά τις όποιες επιφυλάξεις, εξορθολογίζει περαιτέρω τις ποινές, δίνει κίνητρα για την απεξάρτηση και οργανώνει καλύτερα την εθνική πολιτική και στρατηγική για τα ναρκωτικά. Τα άρθρα που αναφέρονται στα όργανα εθνικής στρατηγικής, όπως η διυπουργική επιτροπή για το εθνικό σχέδιο δράσης κατά των ναρκωτικών, ο εθνικός συντονιστής, η εθνική επιτροπή σχεδιασμού και συντονισμού, καθώς επίσης και τα άρθρα για τους εγκεκριμένους φορείς αντιμετώπισης της εξάρτησης (ΚΕΘΕΑ, ΟΚΑΝΑ, ΨΝΑ, ΨΝΘ, Κέντρα Πρόληψης) δίνουν τη δυνατότητα να ξεχωρίσει η ήρα από το στάρι σε μια περίοδο όπου διάφοροι κερδοσκόποι στήνουν μικροεπιχειρήσεις και εκμεταλλεύονται την αγωνία και την απελπισία χιλιάδων οικογενειών στη χώρα μας» .

 

Δημοσιεύθηκε στην ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ  (26/1/2013)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Current ye@r *