Μονοπώλια σε καιρό… ανταγωνισμού

Το ότι η ύπαιθρος μας εδώ και χρόνια μαραζώνει οδηγώντας τους ξωμάχους της γης στην εξαθλίωση το βλέπουμε από μια σειρά στοιχεία που έρχονται στην δημοσιότητα.
Κι αυτό είναι αποτέλεσμα διαχρονικό αφού οι κυβερνήσεις Ν.Δ και ΠΑΣΟΚ υλοποιούν κάθε μέτρο που εκπορεύεται από την ΕΕ, μειώνοντας ραγδαία τις τιμές παραγωγού, σε όλα τα είδη που παράγουν αγρότες και κτηνοτρόφοι.

Ειδικά οι μικρομεσαίοι κτηνοτρόφοι στενάζουν, και εξαναγκάζονται να βγουν εκτός παραγωγής και η χώρα χρόνο με χρόνο εισάγει όλο και περισσότερα κτηνοτροφικά προϊόντα. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο πέρυσι για εισαγωγές κρέατος και παρασκευασμάτων κρέατος δόθηκαν 1,117 δισ. Ευρώ!
Οσο για το γάλα εκεί τα πράγματα για τους κτηνοτρόφους είναι πιο δραματικά. Εχουν φτάσει να πουλούν το γάλα λιγότερο από όσο κοστίζει το εμφιαλωμένο νερό!

Μια είδηση που πέρασε στα «ψιλά» όλων των ΜΜΕ είναι οι μονοπωλιακές καταστάσεις, που δημιουργούνται, με ότι αυτό σημαίνει, στην αγορά του γάλακτος. Παραθέτουμε δυο εύστοχα σχόλια από βδομαδιάτικες εφημερίδες.

Μονοπώλια σε καιρό… ανταγωνισμού

Στον Βγενόπουλο η αγορά γάλακτος

Εφημερίδα “Δρόμος της Αριστεράς”

Την ώρα που η κυβέρνηση πασχίζει να μας πείσει ότι  κόπτεται για τη διατήρηση συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά και την πάταξη των καρτέλ, εμβρόντητος ο Έλληνας καταναλωτής βομβαρδίζεται από παντού με την είδηση του «γάμου» της χρονιάς, της συγχώνευσης της ΔΕΛΤΑ του ομίλου Vivartia (του «αγαπημένου παιδιού» του κεφαλαίου, κ. Βγενόπουλου) και της βορειοελλαδικής ΜΕΒΓΑΛ, που δημιουργεί έναν «εθνικό πρωταθλητή» στην αγορά του φρέσκου γάλακτος.

Και την ώρα που τα αστικά μέσα «ενημέρωσης» θριαμβολογούν για την θετική δήθεν εξέλιξη στην εγχώρια αγορά (ας τονιστεί ότι η νέα εταιρία θα έχει ετήσιο τζίρο κοντά στα 650 εκατ. ευρώ, με οικονομικά μεγέθη του 2009) κανείς δεν τολμά να πει τα πράγματα με το όνομα τους.
 Ότι, δηλαδή, σε έναν κλάδο που χειμάζεται από την οικονομική κρίση με τους κτηνοτρόφους να βλέπουν την αξία του γάλακτος τους να μειώνεται συνεχώς, δημιουργείται ένα ιδιωτικό μονοπώλιο που θα ελέγχει πάνω από το 40% της αγοράς φρέσκου γάλακτος και περίπου το 29% της αγοράς παστεριωμένου.

Ο Βγενόποπυλος ουσιαστικά θα «παίζει» χωρίς ανταγωνιστή, καθώς η ΦΑΓΕ έχει αποχωρήσει εδώ και περίπου ένα χρόνο από την αγορά φρέσκου γάλακτος, η Friesland/Νουνού μένει εκτός ανταγωνισμού, ενώ η συνεταιριστική Δωδώνη αφήνεται στη μοίρα της με τον κύριο μέτοχο της, την ΑΤΕbank, να προσανατολίζεται στην πώληση της.

Η συγχώνευση, εκτός από τις ανακατατάξεις που θα φέρει σε ενδοεπιχειρησιακό επίπεδο -πόσοι άραγε από τους εργαζόμενους στα εργοστάσια ειδικά της εξαγοραζόμενης ΜΕΒΓΑΛ θα δουν την πόρτα της εξόδου- θα λειτουργήσει αρνητικά και για την διαμόρφωση των αγοραίων τιμών στο γάλα, με μόνους κερδισμένους τους ιδιοκτήτες των δύο εταιριών. Σε συνθήκες κρίσης, η Επιτροπή Ανταγωνισμού επιβάλλεται να ελέγξει σε βάθος τις συνθήκες του «γάμου» που δημιουργούν τη μεγαλύτερη συγκέντρωση κεφαλαίου σε μια ευαίσθητη για το κοινωνικό συμφέρον αγορά.

Μονοπωλιακές συνθήκες στο γάλα
Εφημερίδα “Πριν”
Τη δημιουργία ενός κολοσσιαίου μονοπωλίου στα γαλακτομικά προαναγγέλλει η συγχώνευση της Βιβάρτια, του ομίλου ειδών διατροφής που εξαγόρασε η MIG του Ανδρέα Βγενόπουλου, με τη βορειοελλαδίτικη γαλακτοβιομηχανία ΜΕΒΓΑΛ.
Η συμφωνία θα δημιουργήσει μια εταιρεία που θα ελέγχει περίπου το 29% της αγοράς φρέσκου γάλακτος αλλά και σημαντικά ποσοστά στο παστεριωμένο γάλα και τα γιαούρτια. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τωρινοί συνέταιροι είχαν πρωταγωνιστήσει σε μια μεγάλη επιχειρηματική κόντρα με αφορμή την υπόθεση «καρτέλ του γάλακτος» πριν πέντε μόλις χρόνια, κατηγορόντας ο ένας τον άλλο. Η ΜΕΒΓΑΛ ήταν εκείνη η εταιρεία που είχε δώσει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού στοιχεία για τη δράση του καρτέλ στο γάλα, μετά την υπόθεση εκβιασμού της από τους «γαλάζιους κουμπάρους». Φαίνεται όμως ότι τα συμφέροντα ελέγχου της αγοράς έφεραν κοντά τα δύο μέρη, αφήνοντας κατά μέρος τους εσωτερικούς τους ανταγωνισμούς. Κι έτσι το καρτέλ γίνεται πραγματικότητα, με την Επιτροπή Ανταγωνισμού να κοιμάται τον ύπνο του… αδίκου.

Η συγχώνευση αυτή τίποτα το θετικό φυσικά δεν προοιωνίζεται για τους καταναλωτές και τους κτηνοτρόφους, καθώς έχει αποδειχτεί ότι οι σημαντικές συγκεντρώσεις μεριδίων σε έναν τομέα, ενισχύουν τις τάσεις χειραγώγησης των τιμών καταναλωτή και παραγωγού.
Στη Βόρεια Ελλάδα για παράδειγμα, οι παραγωγοί θα έχουν ελάχιστες δυνατότητες πλέον να πουλήσουν το γάλα τους, διεκδικώντας καλύτερες τιμές, σε άλλη εταιρεία. Πόσω μάλλον που η νέα εταιρεία θα είναι ακόμη μεγαλύτερη απλώνοντας τα πλοκάμια της σε όλο το διατροφικό πλέγμα. Η Βιβάρτια, πριν ακόμα εξαγοραστεί, είχε εξαγοράσει δεκάδες μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις όπως η Φρόζα, ο Μπαρμπα-Στάθης, τα Γκοΰντις, την Τσιπίτα, τη Νεστλέ Ελλάς και τα Φλοκαφέ.

Όσο για το νέο ιδιοκτήτη της Βιβάρτια, τη Μαρφίν, έχει απλωθεί σχεδόν σε όλους του κλάδους της οικονομικής δραστηριότητας: Ολυμπιακή Αεροπορία, ναυτιλιακή Μπλον Σταρ, Θεραπευτήριο Υγεία, Ελληνική Υφαντουργία, μαζί με δύο τράπεζες και πολλές επενδυτικές εταιρείες.

0 απαντήσεις στο “Μονοπώλια σε καιρό… ανταγωνισμού”

  1. Μπρε μπρε μας ταφαγαν οι λυκοι τα προβατα..Και υμεις αδετε σε βαθυ κοκκινο πελαος!Και πουσαι ακομα με τους καραβλαχαρους που το παιζου νεοαριστεροι..τσαπρ τσαπριΓκιοργκι
    Η ΜΑΝΤΟΝΑ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Current ye@r *