Με Γερμανικό «καπέλο» αγοράστηκαν τα ελικόπτερα που δεν πετάνε

image002110 εκατ ευρώ στην Deutsche Bank από τις αγορές των Apache και ΝΗ 90

Απευθείας αναθέσεις, υπερτιμολογήσεις, πολύχρονες αδιέξοδες έρευνες, γερμανικά «καπέλα» και Έλληνες… τυχεροί κρύβονται πίσω από τις συμβάσεις που υπέγραψε το Ελληνικό Δημόσιο με την κοινοπρακτική εταιρεία ΝΗ Industries (γερμανική και γαλλική Eurocopter, ολλανδική Fokker και ιταλική Augusta) για την προμήθεια είκοσι ελικοπτέρων τύπου ΝΗ 90. Μια ακόμα υπόθεση με πολλούς κερδισμένους και με τη μόνιμα χαμένη Ελλάδα, που με όσα αποκαλύπτονται είναι ν’ απορεί κανείς που ακόμα υφίσταται ως κράτος.

Την προηγούμενη Δευτέρα ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Πάνος Κομμένος, κατήγγειλε ότι τα συγκεκριμένα ελικόπτερα, η παραλαβή των οποίων, βάσει της αρχικής σύμβασης, έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το 2009, αγοράστηκαν σε τριπλάσια τιμή σε σχέση με αντίστοιχες αγορές άλλων ευρωπαϊκών κρατών. Παράλληλα, αποκάλυψε ότι από τα έντεκα ελικόπτερα που έχουν παραληφθεί πετούν μόνο δύο, ενώ προ δεκαημέρου αρνήθηκε να υπογράψει την παραλαβή του δωδέκατου ΝΗ 90, προαναγγέλλοντας ουσιαστικά νέα δικαστική διερεύνηση της υπόθεσης για το αν δόθηκαν μίζες και προς ποια κατεύθυνση.

Οι αποκαλύψεις για την υπόθεση διά στόματος Πάνου Κομμένου δεν σταματούν εδώ. Σύμφωνα με τα όσα υποστήριξε σε συνέντευξή του, ο υπουργός Αμυνας διαπίστωσε ότι, ενώ το κόστος προμήθειας των είκοσι ελικοπτέρων είναι 657.523.069 ευρώ, το Ελληνικό Δημόσιο έχει χρεωθεί σχεδόν 700 εκατ. ευρώ. Η διαφορά ύψους 41,6 εκατ. ευρώ, την οποία ο κ. Κομμένος χαρακτήρισε «μίζα», εντοπίστηκε στα… ταμεία της Deutsche Bank: γερμανικό «καπέλο» με τη μορφή χρηματοδοτικού εργαλείου τύπου swap.

Σύμβαση προμήθειας εξοπλισμού… να την πιεις στο ποτήρι!

Για να βρούμε την άκρη στον μίτο της προμήθειας των ελικοπτέρων ΝΗ 90 πρέπει να ανατρέξουμε στο μακρινό 2003. Τότε, στο πλαίσιο του εξοπλιστικού προγράμματος-μαμούθ, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Γιάννος Παπαντωνίου υπέγραψε τη σύμβαση 034703 για την προμήθεια είκοσι ελικοπτέρων ΝΗ 90 (δεκαέξι επιχειρησιακών και τεσσάρων ειδικών αποστολών) με την κοινοπραξία ΝΗ Industries. Κάποιες φωνές για την απευθείας ανάθεση του έργου και όχι κατόπιν διεθνούς διαγωνισμού σιγούν, καθώς με τον τρόπο αυτό η Ελλάδα θα κέρδιζε το εισιτήριο για τη συμμετοχή της στο πρόγραμμα διεθνούς συμπαραγωγής του ελικόπτερου στη NAHEMA (NATO Helicopter Management Agency). Μέχρι σήμερα η χώρα μας δεν έχει υποβάλει αίτημα ένταξής της στο συγκεκριμένο πρόγραμμα…

Η ουσία είναι ότι τα είκοσι ελικόπτερα κόστισαν στο Ελληνικό Δημόσιο 657,5 εκατ. ευρώ συν το swap ύψους 41,6 εκατ. ευρώ, ήτοι περίπου 700 εκατ. ευρώ. Δηλαδή 35 εκατ. ευρώ έκαστο, όταν άλλες ευρωπαϊκές χώρες αγόρασαν τα ίδια ελικόπτερα σε πολύ χαμηλότερες τιμές. Από το πρακτικό της Επιτροπής για την επανεξέταση των συγκεκριμένων συμβάσεων, που συστάθηκε τον Σεπτέμβριο του 2004, διαβάζουμε: «Σύμφωνα με τα στοιχεία ενημερωτικού σημειώματος της Διεύθυνσης Κύριου Εξοπλισμού προς τον τότε υπουργό Εθνικής Άμυνας (κ. Γιάννο Παπαντωνίου), τον Οκτώβριο του 2002 το μέσο κόστος του Ε/Π ΝΕΙ-90, που παρήγγειλαν οι σκανδιναβικές χώρες, ήταν 26,9 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένων εκπαιδεύσεων, υποστήριξης, ανταλλακτικών κ.λπ.), με καθαρό κόστος για κάθε Ε/Π 20,2 εκατ. ευρώ περίπου». Καθαρή διαφορά περί τα 15 εκατ. ευρώ ανά ελικόπτερο εντοπίζει, λοιπόν, η Επιτροπή το 2004!

imagΤα ωραία όμως δεν σταματούν εδώ. Σύμφωνα με γνώστες της αγοράς οπλικών συστημάτων, η πεπατημένη παγκοσμίους στις αγοραπωλησίες εξοπλισμών θέλει τον αγοραστή να δίνει προκαταβολή της τάξης του 15%-20%. Το Ελληνικό Δημόσιο όμως τότε είναι… γαλαντόμο. Η ηγεσία του ΥΠΕΘΑ δίνει εντολή για προκαταβολή της τάξης του 40% (!) χωρίς να κατατεθεί τραπεζική εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης του έργου, αλλά προτιμήθηκε από την τότε ελληνική ηγεσία η χρήση εγγυητικών επιστολών της ίδιας της κατασκευάστριας εταιρείας.

«Έγκλημα!» αναφωνούν κάποιοι, και η ιστορία δεν έχει φτάσει ακόμα στο τέλος της. «Ήταν μια σύμβαση που εν τη υπογραφή της ζημίωσε το Δημόσιο, ενώ και στη συνέχεια δεν έγιναν σοβαρές προσπάθειες να διορθωθεί, όταν, μάλιστα, οι εξελίξεις ήταν με το μέρος σου», λένε στα «Επίκαιρα» άνθρωποι που δραστηριοποιούνται στον τομέα των εξοπλισμών. «Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα αποδείχτηκε προβληματικό, όπως και το συγκεκριμένο ελικόπτερο, με αποτέλεσμα να γίνονται προσπάθειες βελτίωσης στη διάρκεια παραγωγής, γεγονός που καθυστέρησε πολύ τις παραδόσεις. Στην τροποποίηση του 20 1 0 προβλέφθηκαν ρήτρες 100 εκατ. ευρώ από 34 εκατ. ευρώ που υπήρχαν αρχικά, όμως δεν προβλέφθηκε συμφωνία τεχνικής υποστήριξης. Αυτό κι αν είναι έγκλημα, από τη στιγμή που γνωρίζεις ότι το συγκεκριμένο ελικόπτερο έχει πολλά και σοβαρά τεχνικά προβλήματα».

Το ύψος της τεχνικής υποστήριξης προ-βλέπεται στα 70 εκατ. ευρώ κι αν προστεθεί στην υπερτιμολογημένη με διάφορους τρόπους αγορά των ελικοπτέρων, οποιοσδήποτε μπορεί να αντιληφθεί ότι ο Πάνος Κομμένος μάλλον δεν υπερέβαλλε λέγοντας ότι πληρώσαμε τρεις φορές πάνω τα ελικόπτερα που δεν πετούν…

Το «αμαρτωλό» swap

Για να γυρίσουμε λίγο στο πώς αγοράστηκαν τα ΝΗ 90, η αρχική πρόβλεψη ήταν να ενταχθούν στο Ενιαίο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Ανάπτυξης – Εκσυγχρονισμού των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΜΠΑΕ) της περιόδου 2001-2005. Αυτό σήμαινε ότι τα ελικόπτερα θα αγοράζονταν με χρηματοδότηση από τον προϋπολογισμό και τακτική δανειοδότηση, ενώ θα μπορούσαν να αποτελέσουν και αντικείμενο κοινοτικής επιδότησης. Τελικά, για κάποιο μυστήριο λόγο, αποφασίστηκε να αγοραστούν με πρόγραμμα χρηματοδότησης τύπου Swap Agreement, όπερ μεθερμηνεύεται… επιπλέον 41,6 εκατ. ευρώ, τα οποία κατέληξαν ως «δώρο» στα ταμεία της Deutsche Bank.

Η αλήθεια είναι ότι η γερμανική κρατική τράπεζα πάντα κατάφερνε να είναι μέσα στα «εργαλεία χρηματοδότησης» των ελληνικών εξοπλιστικών προγραμμάτων την περίοδο 2001-2004. Και στην περίπτωση της εξαγοράς των ελικοπτέρων Apache της αμερικανικής εταιρείας Boeing, η Deutsche Bank εισέπραξε το κόστος δανειοδότησης. Το «καπέλο» σε αυτή την περίπτωση ανήλθε στα περίπου 69 εκατ. ευρώ σε συνολικό κόστος 593 εκατ. δολαρίων. Η υπογραφή για την προμήθεια των Apache από την πλευρά του Ελληνικού Δημοσίου μπήκε στα τέλη Αυγούστου 2003.Την 1 η Σεπτεμβρίου υπογράφτηκε η σύμβαση με την κοινοπραξία της ΝΗ Industries. Εύκολα και γρήγορα, απλές δουλειές και νοικοκυρεμένες…

Πηγή: “Επίκαιρα”

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Current ye@r *