Η κυβέρνηση Ν.Δ – ΠΑΣΟΚ χάρισε δημόσια έργα στη Γερμανική Hochtief

image002Η «αμαρτωλή» εταιρεία που διώκεται για μη καταβολή ΦΠΑ εκατ. ευρώ επέστρεψε και κατασκευάζει αυτοκινητόδρομους.

Οι μεγαλοεργολάβοι συνεχίζουν να εισπράττουν διόδια της τάξης των περίπου 250 εκατ. ευρώ ετησίως για δρόμους –καρμανιόλες που δεν έχουν ολοκληρωθεί.

Πηγή: Του Γιάννη Κριτσαντώνη – «Επίκαιρα»

Ο δολοφόνος επιστρέφει πάντα στον τόπο του εγκλήματος και η «αμαρτωλή» γερμανική εταιρεία Hochtief, τα χρέη της οποίας προς το Ελληνικό Δημόσιο από μη καταβολή ΦΠΑ, ασφαλιστικών εισφορών και λοιπές υποχρεώσεις αγγίζουν το 1 δις ευρώ, επέστρεψε στη χώρα μας για να κατασκευάσει αυτοκινητόδρομους ως μέλος δύο κοινοπραξιών στις οποίες συμμετέχουν οι γνωστές κατασκευαστικές εταιρείες, με την υπογραφή του πρώην υπουργού Μεταφορών, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, επί συγκυβέρνησης ΝΔ – ΠΑΣΟΚ.

Το πάρτι στη ρημαγμένη Ελλάδα για κάποιους συνεχίζεται. Ο γερμανικός κολοσσός Hochtief, που έφυγε σαν κλέφτης από του διεθνή αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος» και κατέφυγε στα αγγλικά δικαστήρια για να μην πληρώσει τις υποχρεώσεις του προς το Δημόσιο, είναι ένας από τους συμμετέχοντες σε αυτό. Αλλάζοντας εταιρικό σχήμα και τομέα δράσης -από εταιρεία διαχείρισης σε κατασκευαστική- και κυρίως δρώντας ως αποικιακή δύναμη του 18ου αιώνα, η Hochtief συνεχίζει να κάνει «business as usual» με το Ελληνικό Δημόσιο! Συγκεκριμένα, συμμετέχει σε δύο κοινοπραξίες που έχουν αναλάβει την κατασκευή αυτοκινητοδρόμων στη χώρα μας: στον «Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου» και στην «Ολυμπία Οδό». Όπως φαίνεται στη σύμβαση για την Ολυμπία Οδό, υπάρχει η υπογραφή, εκτός των άλλων εταιριών της κοινοπραξίας, του οικονομικού διευθυντή της Hochtief, Klaus Bode, και εμφανίζεται τώρα από ΑΕ ως… GmbH, ήτοι ΕΠΕ. Στην κοινοπραξία «Αιγαίου» υπογράφουν… άλλοι για τη Hochtief. Οι κ.κ. Oliver Wagner και Cecil Kramer.

Δημόσια έργα με ονοματεπώνυμο

Στη σύμβαση για την αναδοχή του έργου κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα και στις τροποποιήσεις αυτής, που έγιναν σε δεύτερο χρόνο, το όνομα της Hochtief και η υπογραφή του εκπροσώπου της υπάρχουν δίπλα σε αυτά της γαλλικής Vinci Concessions SAS, της ΑΚΤΩΡ και της J&P ΑΒΑΞ – όλοι τους μέλη της κοινοπραξίας «Ολυμπία Οδός», παραχωρησιούχου του έργου.

Τη σύμβαση του Ελληνικού Δημοσίου με την Ολυμπία Οδό έχει χαρακτηρίσει ως «ληστρική» στα «Επίκαιρα» ο Κωνσταντίνος Δημητριάδης, υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων από το κίνημα «Δεν Πληρώνω», καθώς η εργολαβική συμμετοχή με ίδια κεφαλαία έφτανε στην αρχική σύμβαση μόλις στο 10%! «Με απλά λόγια, τα μέλη της κοινοπραξίας έβαζαν από την τσέπη τους για την κατασκευή ή βελτίωση δρόμων 90 εκατ. ευρώ σε σύνολο προϋπολογισμού περίπου 908 εκατ. ευρώ, ενώ μιλάμε πάντα για ένα έργο που δεν έχει ολοκληρωθεί στα χρονοδιαγράμματα, αν και διόδια υπάρχουν και στα δύο ρεύματα πλέον», σημειώνει ο ίδιος.

Το πρώτο άρθρο στο ΦΕΚ 269/1 ΙΣΟΙ 3 αφορά στην Κύρωση Συμφωνίας Τροποποίησης Διατάξεων της Σύμβασης Παραχώρησης του Έργου της Μελέτης, Κατασκευής, Χρηματοδότησης, Λειτουργίας, Συντήρησης και Εκμετάλλευσης του τμήματος Μαλιακός – Κλειδί του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Αθήνα -Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι (ΠΑΘΕ). Στην ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ανώνυμη Εταιρεία Παραχώρησης για τον Αυτοκινητόδρομο Τμήμα ΠΑΘΕ Μαλιακός – Κλειδί» συμμετέχουν ως μέλη η Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης με την επωνυμία Hochtief ΡΡΡ Solutions GmbH που εδρεύει στο Έσεν Γερμανίας, η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ που εδρεύει στη Νέα Κηφισιά, η J&P ΑΒΑΞ ΑΕ που εδρεύει στον Δήμο Αμαρουσίου, η Vinci Concessions SAS που εδρεύει στη Γαλλία και η ΑΕΓΕΚ.

Η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία χρόνια αποτέλεσαν την εποχή για το μεγάλο πάρτι των μεγαλοεργολάβων. Εκατομμύρια ευρώ χαρίζονταν από το Δημόσιο μέσω των υπουργείων Μεταφορών αλλά και «ανεξάρτητων μηχανικών», στην ουσία υπαλλήλων των μεγαλοεργολάβων, που εξέδιδαν θετικές γι’ αυτούς γνωμοδοτήσεις «καθυστερήσεων» των έργων, σε χρόνια κρίσης και οικονομικής ανέχειας των πολιτών. Λεφτά, δηλαδή, υπήρχαν, αλλά μόνο για τους εργολάβους, τη στιγμή που η συγκυβέρνηση πετσόκοβε μισθούς και συντάξεις, έκλεινε σχολεία και νοσοκομεία και άφηνε τους πολίτες είτε να αυτοκτονούν είτε να ξεπαγιάζουν κάθε χειμώνα. Και, το κυριότερο: ο ουσιαστικά παράνομος αυτός χορός των εκατομμυρίων ευρώ ήταν γνωστός στα αρμόδια όργανα της ΕΕ, αφού έγγραφες καταγγελίες μικρομεσαίων εργοληπτών είχαν φτάσει ως τις Βρυξέλλες.

Θα θυμίσουμε μόνο την κακόγουστη επικοινωνιακή φιέστα Σαμαρά στα τέλη Απριλίου του 2013, που… εγκαινίασε τα έργα στην Ολυμπία Οδό (εκεί όπου μετέχει και η Hochtief), λέγοντας ότι «τα έργα επανεκκίνησαν» και ότι «τα δύσκολα τελείωσαν και αρχίζει η ανάπτυξη», κι ας γνώριζε ότι τίποτα δεν είχε ξεκινήσει, αφού οι τράπεζες αρνούνταν να δώσουν δάνεια στους εργολάβους λόγω κρίσης…

Περίπου είκοσι μέρες πριν από τη φιέστα (1/4/2013) είχε λήξει η θητεία του ειδικού διαπραγματευτή του Δημοσίου Ε. Βιδάλη με τις τράπεζες και με τους εργολάβους και τα έργα να μένουν στάσιμα. Έτσι, ο ίδιος ο Αντώνης Σαμαράς με απόφασή του (Υ310/9.7.2013), δηλαδή… τρεις μήνες μετά τη φιέστα, ανανέωνε τη θητεία του Βιδάλη έως το τέλος του Σεπτεμβρίου. Ακριβώς είκοσι μέρες μετά την απόφαση του κ. Σαμαρά ο Μιχάλης Χρυσοχόίδης με δική του απόφαση (Α/1/00/06/02/19817/29 Ιουλίου 2013) δίνει το… δωράκι των 25,8 εκατ. ευρώ στην Ιόνια Οδό με επίσημη δικαιολογία «λόγω δαπανών και εξόδων κατασκευαστή εξαιτίας γεγονότων καθυστέρησης» (!) χωρίς να έχει επιτευχθεί συμφωνία επανεκκίνησης των έργων… Έχει δώσει κι άλλα, βέβαια, όπως τα 68 εκατ. ευρώ στην κοινοπραξία «Μορέας», πάλι για «γεγονότα καθυστέρησης», για να μην χάσει τους κατασκευαστές, αντί να καταγγείλει τη σύμβαση, η οποία στην ουσία τον κάλυπτε. Αλλά γι’ αυτό έχει επιληφθεί η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης Απάτης (OLAF), που δεν μάθαμε ακόμα το αποτέλεσμα της έρευνάς της. Συνολικά, πάντως, το Δημόσιο έχει εγκρίνει εργολαβικές απαιτήσεις 356 εκατ. ευρώ χωρίς να καταλογιστούν ευθύνες για το ποιος φταίει για τις καθυστερήσεις (δικαστικές αποφάσεις, απαλλοτριώσεις, μετακινήσεις δικτύων, αρχαιολογικές ανασκαφές κ.λπ.), προς όφελος, βέβαια, των εργολάβων.

Όλα για τους κατασκευαστές!

image004Κι ενώ οι μεγαλοεργολάβοι συνεχίζουν να εισπράττουν διόδια περίπου 250 εκατ. ευρώ ετησίως για δρόμους-καρμανιόλες που δεν έχουν ολοκληρωθεί, ενώ η Οδηγία 62/99 της ΕΕ λέει ότι «διόδια εισπράττονται μόνο σε ολοκληρωμένους αυτοκινητόδρομους» και η Οδηγία 38/06 επίσης αναφέρει ότι «τα διόδια είναι τέλη καθαρά ανταποδοτικά και αποβλέπουν στην απόσβεση του κόστους υποδομής στο οποίο μπορεί να προστεθεί και ένα εύλογο εργολαβικό κέρδος», ο «παρασημοφορημένος» υπουργός δεν σταματά εδώ. Συνεχίζει ακάθεκτος, φέρνοντας στη Βουλή στις 10 Δεκέμβριου, ημέρα Τρίτη, του ίδιου έτους ένα σχέδιο νόμου που ονομάζει «Συμφωνία Τροποποίησης Σύμβασης Παραχώρησης» (ο μετέπειτα Ν. 4219/13), το οποίο ψηφίζεται… μία μέρα μετά, Τετάρτη 11/12/2013, με πολλές σκανδαλώδεις τροποποιήσεις. Τι ισχυριζόταν στη Βουλή ο κ. Χρυσοχόίδης στις 9/12/2013, όταν «προϊδέαζε» τους βουλευτές για το νομοσχέδιο; Αφού τράβηξε έναν δεκάρικο για τους «μύθους» (δική του η λέξη) που του προσάπτει η αντιπολίτευση, δήλωσε ότι «δεν αλλάζει τίποτα, είναι ο ίδιος ο νόμος Σουφλιά και δεν πρόκειται να γίνουν αυξήσεις στα διόδια».

Ιδού όμως μια ιδέα μόνο του τι τροποποίησε με αυτό το νομοσχέδιο (που δεν έχει πλέον καμία σχέση με τις προηγούμενες συμβάσεις παραχώρησης)· τα έδωσε κυριολεκτικά όλα στους εργολάβους:

1. Στην παράγραφο 25.1.5 της παλαιός συμφωνίας πρόσθεσε και νέα παράγραφο που δίνει τη δυνατότητα στον εργολάβο «να αναπτύξει νέα διόδια με την έγκριση του Δημοσίου», πράγμα, βέβαια, που.ο εργολάβος έκανε «σπέρνοντας» τις επόμενες εβδομάδες διόδια παντού, ακόμα και σε παράπλευρες οδούς (με τον γνωστό έπειτα ξεσηκωμό των πολιτών).

2. Άλλη κραυγαλέα τροποποίηση – αντικατάσταση του άρθρου 25.2: «Από 1/1/2016 το Δημόσιο αναλαμβάνει την υποχρέωση να παρέχει στον εργολάβο την καταβολή ποσών, εφόσον τα έσοδα που εισπράττονται από το εργολάβο (διόδια δηλαδή) δεν επαρκούν για να πληρωθούν οι δαπάνες του»!

3. Ακόμη, «οι αναπροσαρμογές στις τιμές διοδίων τελών είναι ετήσιες, σύμφωνα με τον δείκτη τιμών καταναλωτή της ΕΣΥΕ» (άρα γνώριζε για τις αυξήσεις που θα έρχονταν, ψευδόμενος στο Κοινοβούλιο). Αλλά τι δουλειά έχει ο δείκτης τιμών καταναλωτή; Μ’ αυτόν αναθεωρούνται άραγε προς… τα πάνω και οι μισθοί για να αναθεωρηθούν και τα διόδια;

4. Και το πλέον μεγαλύτερο σκάνδαλο: ολόκληρο το άρθρο 7 του νέου αυτού νόμου είναι μια υπουργική, παρακαλώ, τροπολογία (η οποία, βεβαίως, πέρασε), μέσω της οποίας αναλαμβάνει το Δημόσιο να καλύψει δάνειο 200 εκατ. ευρώ της κοινοπραξίας Ολυμπία Οδός «αν υπάρξει αδυναμία καταβολής της εν λόγω εταιρείας να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της», όπως αναφέρεται κατά λέξη και «η ανωτέρω δαπάνη πλέον τόκων, αμοιβών και λοιπών εξόδων θα καλυφθεί από τις πιστώσεις του κρατικού προϋπολογισμού»…

Διόδια 1,4 δις για τους εργολάβους

02Κάπου στο… υπερπέραν φαίνεται να κατέληξαν 1,4 δις ευρώ, χρήματα που κατέβαλαν οι οδηγοί περνώντας από τα διόδια ανά τη χώρα από το 2008 ως και 2013, όπως προκύπτει από στοιχεία που για πρώτη φορά έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Μεταφορών. Βάσει των συμβάσεων, το καταβληθέν ποσό από τους χρήστες θα έπρεπε να αξιοποιείται όλο αυτό το διάστημα για την κατασκευή εντός προθεσμιών των συνολικά πέντε οδικών έργων. Πλην όμως οι τέσσερις εξ αυτών (Ιόνια Οδός, Ε-65, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ολυμπία Οδός, εκτός από τη «Μορέας», που δεν διέκοψε εργασίες) συνέχισαν από το 2001 να εισπράττουν, αλλά όχι και να κατασκευάζουν. Όταν τέθηκε το ερώτημα στον Μιχάλη Χρυσοχοϊδη για την τύχη των για την ακρίβεια 1,224 δις ευρώ διόδια που πληρώθηκαν για τα υπό διακοπή έργα, εκείνος το αντιμετώπισε επιθετικά, με αναφορές σε «λαϊκιστές» που «διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα», θέτοντας θέμα εξυπηρέτησης των συμφερόντων των παραχωρησιούχων.

Σύμφωνα με την απάντηση του υπουργού, παρότι η κατασκευή μπήκε στον πάγο, οι εργολάβοι έπρεπε να εξυπηρετούν τις χρηματοοικονομικές τους υποχρεώσεις, ενώ παράλληλα εξακολουθούσαν να έχουν την υποχρέωση κάλυψης του κόστους λειτουργίας – συντήρησης – ασφάλισης των τμημάτων που λειτουργούσαν. Δηλαδή, κατά τον κ. Χρυσοχοΐδη, μπορεί τα χρήματα από τα διόδια που εισπράχθηκαν από το 2011, που διεκόπησαν οι εργασίες, μέχρι και σήμερα να μην κατευθύνθηκαν στην κατασκευή νέων χιλιομέτρων, αλλά αξιοποιήθηκαν σε απαραίτητες εργασίες συντήρησης των ήδη κατασκευασμένων τμημάτων, όπως και για υπηρεσίες της εύρυθμης και ασφαλούς λειτουργίας τους. Μόνο που ο υπουργός, που εύκολα κατήγγειλε ως λαϊκιστές τους ερωτώντες δημοσιογράφους, ξέχασε να αναφέρει ότι, βάσει του προϋπολογισμού των συμβάσεων, μόλις το 15% του ύψους των διοδίων αναλογεί στη συντήρηση, ενώ το υπόλοιπο 85% θα έπρεπε να αξιοποιείται για την κατασκευή, που, όπως προαναφέρθηκε, δεν γινόταν!

ΔΙΟΔΙΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

Σλοβακία: Οδόστρωμα αρκετά καλό. Διόδια δεν υπάρχουν. Αγοράζεις μόνο μια αυτοκόλλητη βινιέτα για εφτά μέρες προς 16,30 ευρώ.

Τσεχία: Οδόστρωμα αρκετά καλό. Διόδια δεν υπάρχουν. 16,32 ευρώ βινιέτα με ισχύ δέκα ημερών.

Ιταλία: Πάρα πολύ καλό οδικό δίκτυο, με πολύ ωραίο οδόστρωμα. Στην autostrada υπάρχουν ηλεκτρονικές πινακίδες που ενημερώνουν τους οδηγούς για το ποια βενζινάδικα υπάρχουν στην πορεία τους, σε πόσα χιλιόμετρα και για την τιμή βενζίνης που έχει το καθένα, ώστε να μπορεί ο κάθε οδηγός να επιλέξει πού θα σταματήσει. Διόδια όμως παντού! Σε κάθε είσοδο στην autostrada υπάρχουν διόδια όπου παίρνεις μια βινιέτα. Σε κάθε έξοδο υπάρχουν πάλι διόδια, όπου πληρώνεις ανάλογα με τα χιλιόμετρα που έχεις διανύσει. Διόδια; Για 532 χιλιόμετρα 31,10 ευρώ.

Ουγγαρία: Φοβερό οδικό δίκτυο. Στο εθνικό δίκτυο ανά 2 χιλιόμετρα υπάρχει τηλέφωνο ανάγκης και ανά 5 χιλιόμετρα πάρκινγκ με χτισμένες τουαλέτες και βρύση με πόσιμο νερό! Βενζίνη: από 1,20 έως 1,25 ευρώ ανά λίτρο με την τιμή 1,24 ευρώ να είναι σταθερή σε όλο το εθνικό δίκτυο. Διόδια δεν υπάρχουν! Μόνο με 8 ευρώ βινιέτα στα σύνορα, με ισχύ τεσσάρων ημερών για τη χρήση των δρόμων.

Γερμανία: Τι να πει κανείς για το οδικό δίκτυο; Απλώς τέλειο. Το οδόστρωμα είναι αντιολισθητικό, αψεγάδιαστο και με μοναδικά επίπεδα πρόσφυσης. Διόδια δεν υπάρχουν!

Αυστρία: Ισχύουν τα ίδια ακριβώς με τη Γερμανία. Διόδια δεν υπάρχουν. Πληρώνεις 8 ευρώ μόνο στο σημείο διέλευσης των Άλπεων.

Κροατία: Σχετικά καλό οδικό δίκτυο με δύο λωρίδες και μία βοηθητική ανά κατεύθυνση. Διόδια: 5 ευρώ για 44 χιλιόμετρα. Έχουν όμως και το σύστημα της Ιταλίας με βινιέτα και χρέωση ανάλογα με τα διανυθέντα χιλιόμετρα.

Σερβία: Το οδικό δίκτυο σχετικά καλό. Βενζίνη: 1,14 ή 1,12 ευρώ ανά λίτρο, σταθερές σε όλο το εθνικό δίκτυο της χώρας. Διόδια: μονοί 3 ευρώ για 617 χιλιόμετρα.

Σκόπια: Χάλια οδικό δίκτυο, θυμίζει τη δική μας Κορίνθου – Πατρών. Διόδια: 3 ευρώ για 200 χιλιόμετρα.

Σλοβενία: Ευχάριστο και ασφαλές οδικό δίκτυο σε σχετικά καλή κατάσταση. Βενζίνη: μεταξύ 1,21 έως 1,24 ευρώ ανά λίτρο. Διόδια δεν υπάρχουν. Μόνο βινιέτα αξίας 15 ευρώ για χρήση των δρόμων για εφτά μέρες.

Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα όπου πληρώνουμε και υπέρογκα τέλη κυκλοφορίας και υπέρογκα διόδια, ενώ στις υπόλοιπες χώρες όπου υπάρχουν τέλη κυκλοφορίας δεν υπάρχουν διόδια και το αντίστροφο: εάν υπάρχουν διόδια, δεν υπάρχουν τέλη κυκλοφορίας!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Current ye@r *