Η βιομηχανία της Παραπλάνησης. Τα ελληνικά συστημικά ΜΜΕ και η χάλκευση των ειδήσεων

Πηγή: Βασίλης Ανδριανόπουλος – Hot Doc

Την ώρα που μόλις το 26% των Ελλήνων θεωρεί ότι τα εθνικά ΜΜΕ παρέχουν αξιόπιστες πληροφορίες, αυτά συνεχίζουν να θίγουν περαιτέρω την πληγωμένη τιμή της ελληνικής δημοσιογραφίας με την κατασκευή ψευδών ειδήσεων.

Σε πλήρη ανασκευή δημοσιεύματος της (22.3.2015) με το οποίο κατηγορούσε τον σημερινό αναπληρωτή υπουργό Εξωτερικών Γιώργο Κατρούγκαλο ότι «υποσχόταν διορισμούς απολυμένων από το δημόσιο με προμήθεια 12%» προχώρησε η εφημερίδα «Το Βήμα» και ενώ εκκρεμούσε αγωγή του αναπληρωτή υπουργού εναντίον της για το εν λόγω δημοσίευμα. «..Διευκρινίζουμε ότι, όπως εκ των υστέρων διαπιστώσαμε, τα περί δήθεν προμήθειας του για τον διορισμό απολυμένων ή τεθέντων σε διαθεσιμότητα υπαλλήλων και οι συναφείς τίτλοι που συνόδευαν το δημοσίευμα (2232015) δεν ανταποκρίνονταν στην πραγματικότητα».

Η ανακοίνωση του «Βήματος» φαίνεται να δίνει τέλος σε μια ιστορία που παρέμενε στη δημόσια σφαίρα για παραπάνω από έναν χρόνο, ενώ ήρθε λίγες μόλις ημέρες μετά την έρευνα του Ευρωβαρόμετρου για το 2016, σύμφωνα με την οποία μόλις το 26% των Ελλήνων θεωρεί ότι τα εθνικά ΜΜΕ παρέχουν αξιόπιστες πληροφορίες, σε αντίθεση με το 53% των πολιτών στην ΕΕ. Με αφορμή τα παραπάνω, σταχυολογήσαμε ολισθήματα Μέσων αλλά και μεμονωμένων δημοσιογράφων, τα οποία, ανεξαρτήτως καλών ή κακών προθέσεων, λόγω της αναδημοσίευσης και υπερδημοσίευσής τους είχαν ως αποτέλεσμα όχι μόνο να θίγονται οι εκάστοτε εμπλεκόμενοι, αλλά και να απαξιώνεται η ελληνική δημοσιογραφία στο σύνολό της.

ΤΟ ΧΑΛΚΕΙΟ ΤΗΣ ΜΙΧΑΛΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Υπάρχουν όμως και άλλες περιπτώσεις. Σε ερώτησή του στη Βουλή (16/11/2015), ο βουλευτής Ηρακλείου της ΝΔ Λευτέρης Αυγενάκης έκανε λόγο για «ένα γραφείο διευθετήσεων και εξυπηρετήσεων, δηλαδή μια μηχανή παραδιοίκησης η οποία λύνει, υποτίθεται, θέματα πολιτών με το αζημίωτο», αναφέροντας ότι το εν λόγω γραφείο ανήκει «σε δύο υψηλόβαθμα στελέχη της κυβέρνησης».

Στη στήλη του «Στίγμα» στην εφημερίδα «Τα Νέα» ο Γιώργος Παπαχρήστος όχι μόνο έσπευσε να υιοθετήσει το κείμενο του βουλευτή της ΝΔ, αλλά πήγε και ένα βήμα παραπέρα, αναφέροντας πως τα δυο εν λόγω θιγόμενα πρόσωπα της κυβέρνησης ήταν ο Νίκος Παππάς και ο Χρήστος Σπίρτζης. Οι δύο υπουργοί ανακοίνωσαν την πρόθεσή τους να καταθέσουν αγωγή εναντίον της εφημερίδας, κάνοντας λόγο για «αβάσιμα υπονοούμενα και συκοφαντίες». Υστερα από αυτήν τη γνωστοποίηση ο Γιώργος Παπαχρήστος επανήλθε στη στήλη του στα «Νέα» και παραδέχτηκε ότι τα εν λόγω στοιχεία «είναι φτωχά», ενώ ακολούθως έγραψε: «Για τον σταυρό τους τον επιούσιο εργάζονται οι άνθρωποι, άρα τα 50 χιλιάρικα σε ευρώπουλα (που κατά τον βουλευτή Ηρακλείου Αυγενάκη υποτίθεται ότι βγάζουν ημερησίως από “διευθετήσεις” και συναφή ρουσφέτια) τους ακούγονται ως “έπεα πτερόεντα” και ιστορίες με δράκους».

ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΟΣ… ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ

Ο δημοσιογράφος του «Βήματος» Βασίλης Χιώτης, εκτός από την υπόθεση με τον Γ. Κατρούγκαλο, ασχολήθηκε και με την πρωθυπουργική κατοικία, καθώς στην εκπομπή του στο Βήμα FM (12.5.2016) ανέφερε για τον Αλέξη Τσίπρα ότι «όπως αποδεικνύεται, είχε το 2012 στην κατοχή του το σπίτι στο οποίο διαμένει στην Κυψέλη -δεν λέω τη διεύθυνση-, άρα όταν έλεγε ότι ζει στο νοίκι δεν ζούσε στο νοίκι, είχε δικό του σπίτι». Μάλιστα, ο Χιώτης τόνισε πως «ύστερα από τηλεφώνημα που δεχτήκαμε μάθαμε» ότι ο πρωθυπουργός αγόρασε το σπίτι σε πλειστηριασμό.
«Το 2012 που έλεγε κανένα “σπίτι στα χέρια τραπεζίτη” το συγκεκριμένο διαμέρισμα που έχει στην κατοχή του ανήκε σε έναν επιχειρηματία που αυτοκτόνησε λόγω χρεών, το σπίτι περιήλθε στη δικαιοδοσία μιας τράπεζας, η τράπεζα το έβγαλε στον πλειστηριασμό και πήγε ο Τσίπρας και το απέκτησε μέσω πλειστηριασμού. Πόσους ξέρεις ότι πήραν σπίτι από πλειστηριασμό;» ρώτησε τον καλεσμένο του, για να του απαντήσει: «Το ψάρι μυρίζει πολύ».

Απ’ ό,τι αποδείχθηκε, όμως, το ψάρι δεν μύριζε, επειδή απλώς δεν υπήρχε κανένα ψάρι. Το Μαξίμου έκανε λόγο για «δημοσιογραφική αλητεία», δηλώνοντας πως ο πρωθυπουργός μένει με ενοίκιο στο διαμέρισμα της Κυψέλης και το σπίτι που δήλωσε στο πόθεν έσχες του είναι το πατρικό του στους Αμπελόκηπους, όπου γεννήθηκε, μεγάλωσε και του μεταβιβάστηκε εδώ και χρόνια. Την επομένη ο Β. Χιώτης παραδέχτηκε ότι έκανε λάθος, τονίζοντας πως έπεσε «θύμα κακής πληροφόρησης ότι έγινε πλειστηριασμός και ο πρωθυπουργός απέκτησε αυτό το ακίνητο στο οποίο διαμένει. Δεν το απέκτησε, λοιπόν, δέχομαι και αναγνωρίζω το λάθος μου, τη διαβεβαίωση του δικηγόρου της οικογένειας αλλά και του πρωθυπουργικού γραφείου που εξέδωσε την ανακοίνωση».

Ο ΝΤΙΝΟΠΟΥΛΟΣ, Η ΔΟΥΡΟΥ ΚΑΙ… Ο ΑΚΗΣ

Ας γυρίσουμε όμως τον χρόνο λίγο πιο πίσω, και πιο συγκεκριμένα τον Μάρτιο του 2014, στην προεκλογική περίοδο των περιφερειακών εκλογών. Ηταν η περίοδος που η υποψήφια περιφερειάρχης Ρένα Δούρου είχε κατονομαστεί ως σύμβουλος του Ακή Τσοχατζόπουλου από τον πρώην υπουργό της ΝΔ Αργύρη Ντινόπουλο σε πρωινή τηλεοπτική εκπομπή. Η Ρ. Δούρου παρενέβη στην εκπομπή, τονίζοντας πως ουδέποτε υπήρξε σύμβουλος του Ακη Τσοχατζόπουλου, αλλά αντίθετα «εργαζόταν με μπλοκάκι ΤΈΒΕ στο Ινστιτούτο Αμυντικών Αναλύσεων, όπου προσελήφθη νόμιμα για ένα διάστημα το 2000 υποβάλλοντας βιογραφικό, αίτηση και περνώντας από συνέντευξη και όπου δούλευε με άλλους ερευνητές για θέματα που αφορούσαν σε Τουρκία, Κύπρο και Ελλάδα».

Μολαταύτα η είδηση άρχισε να κυκλοφορεί στο σύνολο σχεδόν των ΜΜΕ, τα οποία παρουσίαζαν «την εκλεκτή του Τσίπρα» ως το πρώην «πουλέν του Τσοχατζόπουλου». Η δικαστική απόφαση, καθώς η Ρένα Δούρου προσέφυγε στη Δικαιοσύνη, είναι προσωρινά εκτελεστή για το ποσό των 10.000 ευρώ, ενώ ο πρώην υπουργός καταδικάστηκε και στο εφετείο να καταβάλει το ποσό των 10.000 ευρώ, αφού «παρότι μάχιμος δημοσιογράφος, προσχώρησε εσκεμμένα σε αναπαραγωγή, εις γνώση του, συκοφαντικών ισχυρισμών κατά της Ρένας Δούρου, με σκοπό να τη βλάψει, πολιτικά, ηθικά, προσωπικά αλλά και επαγγελματικά».

Τον χρόνο όμως γύρισε πίσω και το δελτίο ειδήσεων του MEGA. Σε ρεπορτάζ που παρουσίασε ο σταθμός στις 15 Ιανουάριου 2016 αποδόθηκε ως φρέσκια μία δήλωση του υπουργού Οικονομικών της Γερμανίας Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, η οποία είχε όμως γίνει 6 μήνες νωρίτερα Πιο συγκεκριμένα, το ρεπορτάζ ξεκίνησε με τη χαρακτηριστική φράση «just do it!» (απλώς κάνε το!) του Σόιμπλε την οποία φερόταν να απηύθυνε στον Ελληνα υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο κατά τη συνάντησή τους (14/1/2016) στο Βερολίνο. Η πραγματικότητα όμως είναι ότι τη φράση αυτή είχε πει ο Γερμανός υπουργός στις 9 Ιουλίου 2015, κατά την πρώτη συνάντησή του με τον Ευκλ. Τσακαλώτο σε συνέδριο στη Φρανκφούρτη.

To Mega, πάλι, κατά την επιβολή των capital controls, σε ρεπορτάζ του με τίτλο «Δίχτυ ασφαλείας για τους ηλικιωμένους που κάνουν αναλήψεις», στις 29.6.2015, αναφορικά με τα κρούσματα επιθέσεων έπειτα από αναλήψεις μετρητών, επέλεξε να προβάλει φωτογραφία όπου εικονιζόταν μια ηλικιωμένη γυναίκα να προστατεύει με το σώμα της ένα άλλο πρόσωπο που βρίσκεται μπροστά από μηχάνημα τραπεζικών συναλλαγών, αναφέροντας πως η φωτογραφία είχε τραβηχτεί «από τράπεζα χθες βράδυ στο κέντρο της Αθήνας». Τη φωτογραφία είχε δημοσιεύσει πρώτη στο ίδιο πλαίσιο η εφημερίδα «Espresso». Υπήρξε σωρεία καταγγελιών, ειδικά στα social media, ότι η επίμαχη φωτογραφία είχε ληφθεί στη Ν. Αφρική το 2012. Το Mega γι’ αυτήν τη χαλκευμένη είδηση τιμωρήθηκε από το ΕΣΡ με πρόσημο 20.000 ευρώ.

Λαμπρή διαδρομή στην κατασκευή και διάδοση ψευδών ειδήσεων έχει ακολουθήσει η εφημερίδα που αποφάσισε να τσακίσει τον φασισμό μία μέρα μετά τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα και αφού για μεγάλο χρονικό διάστημα φρόνησε όχι μόνο να επωάσει το αυγό του φιδιού, αλλά και να παρουσιάζει τη ναζιστική έχιδνα σαν ακίνδυνη πεταλούδα.

Το κείμενο που ακολουθεί είναι απόσπασμα από το πολυσέλιδο αφιέρωμα του περιοδικού Hot Doc (τ. 16, Νοέμβριος 2012) στον αρχηγό της Χρυσής Αυγής Νίκο Μιχαλολιάκο με τίτλο «Νίκος Μιχαλολιάκος: ο Αγών του».
«(…) Πριν από τις εκλογές του Μαΐου του 2012, η οργάνωση που μαχαίρωνε μετανάστες και έβριζε τους ομοφυλόφιλους είχε καταφέρει να εμφανίζεται σαν Ρομπέν των Δασών. Ακόμη και σαν πρόσκοπος. Η οργάνωση της βίας έγινε ξαφνικό μια οργάνωση εξυπηρετήσεων. Την 1η Απριλίου, πριν από τις εκλογές, η εφημερίδα “Πρώτο Θέμα” έχει στην πρώτη σελίδα κύριο θέμα με τίτλο «Πέτα τη γιαγιά… στη Χρυσή Αυγή”. Σίτο ρεπορτάζ του δημοσιογράφου Παναγιώτη Σαββίδη μαθαίνουμε πως οι γριούλες έχουν καλέσει την άμεση δράση της Χρυσής Αυγής προκειμένου να πάνε ως την τράπεζα και να κάνουν με ασφάλεια μια συναλλαγή. Μία από τις κυρίες μιλά στον δημοσιογράφο και εξηγεί πως καλούν τη Χρυσή Αυγή γιατί φοβούνται

Η οργάνωση τους εξασφαλίζει την ασφάλεια που δεν υπάρχει. Η καλοκάγαθη και εξομολογητική κυρία που προσέφυγε στις υπηρεσίες της Χρυσής Αυγής ονομάζεται Ερωφίλη Πλωμαρίτου. Οπως αποκαλύπτει στο βιβλίο του «Η μαύρη βίβλος της Χρυσής Αυγής» ο δημοσιογράφος Δημήτρης Ψαρράς, η αυθορμήτως συνεντευξιαζόμενη κυρία δεν είναι άλλη από τη μητέρα του στελέχους του Μιχαλολιάκου και υποψήφιου βουλευτή Αλέξανδρου Πλωμαρίτη. Επικοινωνήσαμε με τον Παναγιώτη Σαββίδη, τον δημοσιογράφο που έκανε το ρεπορτάζ, και του ζητήσαμε να μας εξηγήσει πώς συνέβη να κάνει ένα ρεπορτάζ που δίνει την εντύπωση του στημένου. Μας απάντησε πως δεν θυμάται τι ακριβώς έγινε τότε, αλλά δεν ήξερε πως η κυρία ήταν μητέρα στελέχους του Μιχαλολιάκου. Αξίζει να σημειωθεί πως ο συγκεκριμένος δημοσιογράφος ειδικεύεται σε ρεπορτάζ Χρυσής Αυγής».

«..Από τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην Εξώδικο και σε επιστολή της Εθνικής Τράπεζας η οποία μας συγκοινοποιήθηκε, προκύπτει ότι η πληροφόρησή μας στηρίχθηκε σε ισχυρισμούς που προέβαλλαν στελέχη της αντιπολίτευσης στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, τα οποία αποδεικνύονται σήμερα ως ανακριβή και γι’ αυτό, προς αποκατάσταση της αλήθειας, δημοσιεύσαμε την Εξώδικο της κ. Βαλαβάνη στο φύλλο της Κυριακής 29/05/2016 και την παρούσα ανάρτησή μας». Είναι μερικά από αυτά που ανέφερε στην απαντητική δήλωσή της η εφημερίδα «Πρώτο Θέμα» στο εξώδικο που απέστειλε η πρώην υπουργός Οικονομικών Νάντια Βαλαβάνη προς την εφημερίδα και τους εκδότες της. Με αλλεπάλληλα δημοσιεύματα το κυριακάτικο έντυπο από τις 19/7/2015 έως τις 26/7/2015κατηγορούσε την κ. Βαλαβάνη ότι έκανε κατάχρηση της ιδιαίτερης ενημέρωσής της ως αναπληρώτριας υπουργού Οικονομικών και προέτρεψε τη μητέρα της να πραγματοποιήσει ανάληψη 200.000 ευρώ από λογαριασμό τον οποίο διατηρούσε στην Εθνική Τράπεζα στο Ηράκλειο Κρήτης προκειμένου να αποφύγει τα επερχόμενα capital controls. Οπως αποδείχτηκε, οι αιτιάσεις του «Πρώτου Θέματος» ήταν αβάσιμες, αλλά η διάδοση της χαλκευμένης είδησης υπήρξε μεγαλύτερη από τη «σεμνή» διάψευσή της. Μήπως αυτό λέγεται στοχευμένη δημοσιογραφία και «δολοφονία χαρακτήρα»;

Αντί επιλόγου: «Για να είσαι πειστικός πρέπει να είσαι πιστευτός. Για να είσαι πιστευτός πρέπει να είσαι αξιόπιστος Για να είσαι αξιόπιστος πρέπει να είσαι αληθινός».
Εντουαρντ Μάροου, ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Current ye@r *