Μεγάλος Περίπατος: Ξεκίνησε ως κωμωδία, καταλήγει σε σκάνδαλο

Το φιάσκο με τον περιβόητο “Μεγάλο Περίπατο” της Αθήνας, ξεκίνησε με προχειρότητα και βαστικές παρεμβάσεις στο κέντρο της Αθήνας, έγινε αντικείμενο διακωμώδησης στα κοινωνικά δίκτυα αλλά καθώς ολοκληρώνεται, καθίσταται σκάνδαλο για το Δήμαρχο της Αθήνας, τόσο για το υπέρογκο κόστος ακατανόητων επιλογών όσο και για τις δικαιολογίες που προβάλει, μετά την κατακραυγή. 

Το Σαββατοκύριακο ολοκληρώθηκε στο Σύνταγμα η τοποθέτηση του πολυσυζητημένου αστικού εξοπλισμού. Το συνολικό κόστος που από το Δήμο Αθηναίων προϋπολογίστηκε σε 1.108.165,80 €, εγκρίθηκε από την Οικονομική Επιτροπή, όπου ο Δήμαρχος έχει την πλειοψηφία και η σχετική δημοσίευση της πρόσκλησης έγινε λίγο πριν τα μεσάνυχτα στις 27-5-2019, χωρίς  ούτε 3 εργάσιμες μέρες περιθώριο για την υποβολή προσφοράς την 1η Ιουνίου, πρακτικά αδύνατο διάστημα για συγκέντρωση δικαιολογητικών, ακόμη και για όσους το πληροφορήθηκαν άμεσα. 

Δύο είναι τα πλέον μελανά σημεία αυτής της υπόθεσης:

α) Οι σχεδόν “φωτογραφικές” προδιαγραφές που τέθηκαν με τιμές υπερβολικά ακριβές, στα περισσότερα είδη. Από τις ορθογώνιες  ζαρντινιέρες, που αποτελούν τον πιο δαπανηρό κωδικό και εκτιμώνται στα 550 ευρώ ενώ στην αγορά υπάρχουν πανομοιότυπες με 33 ευρώ μέχρι τις περιβόητες “ψευδοπιπεριές” που εκτιμώνται με 350 ευρώ και στην αγορά κυμαίνονται από 10 μέχρι 40 ευρώ. Αντίστοιχα τεράστιες αποκλίσεις παρατηρούνται στη συντριπτική πλειοψηφία των ειδών όπως οι ποδηλατοστάτες που κοστίζουν 390 ευρώ και στην αγορά εντοπίζονται στο 1/10 της τιμής, οι περιβόητες ζαρντινιέρες -“φοίκικας” των 5.000 ευρώ που στην αγορά δεν κοστίζουν πάνω από 500 στην πιο ακριβή τους εκδοχή. Πάντως για αρκετά από τα είδη οι προδιαγραφές είναι τόσο περιοριστικές που δεν μπορούν να εντοπιστούν στο εμπόριο, ακόμη και στις πιο εξειδικευμένες εταιρίες αστικού εξοπλισμού, γεγονός που επιβεβαιώνει έμμεσα τις κατηγορίες για “φωτογραφικές” προδιαγραφές, κυρίως στις κατασκευές.

β) Το έργο χαρακτηρίστηκε ως αναγκαίο για την “αντιμετώπιση του κινδύνου διασποράς του COVID 19″ προκειμένου να αποφύγει τις συνήθεις διαγωνιστικές διαδικασίες και  η προμήθεια να ενταχθεί στις διατάξεις της σχετικής πράξης νομοθετικού περιεχεμένου για “κατεπείγοντα μέτρα αποφυγής της διάδοσης του κοροναϊού”. Έτσι η προμήθεια έγινε με την απευθείας διαπραγμάτευση, επί της ουσίας απευθείας ανάθεση με πρόσχημα την πανδημία. 
 
Ως αποτέλεσμα από το αρχικό κόστος, ο ανάδοχος – σύμφωνα με τις πληροφορίες-  έδωσε έκπτωση μόλις 7,9% και έτσι η προμήθεια κόστισε στους δημότες 1 εκατ. ευρώ. Για να δικαιολογήσει το υπέρογκο κόστος, ο Δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης σε αναρτήσεις του ισχυρίστηκε ότι τέθηκαν πολύ υψηλές προδιαγραφές ώστε να αγοραστούν σύνθετες μεταλλικές κατασκευές, αντιγκράφιτι, να μην βανδαλίζονται και να μην χρησιμοποιούνται ως “πολεμοφόδια” και ότι θα αντέξουν 15 χρόνια κατά τον ίδιο. Μάλιστα, σύμφωνα με τις σχετικές ανακοινώσεις ως επιχείρημα για τις αλλαγές στο Σύνταγμα αναφέρεται ότι θα βελτιωθεί η πρόσβαση των πολιτών από την Ερμού προς το Σύνταγμα γιατί θα μειωθούν κατά δύο οι λωρίδες κυκλοφορίας… Σε καμία περίπτωση πάντως, δεν έχει εξηγήσει κανείς, με ποιο τρόπο ο Μεγάλος Περίπατος σχετίζεται με την αποτροπή της διασποράς του κοροναϊού, αν δεν συμβάλει μάλιστα προς την αντίθετη κατεύθυνση. 

Από τις “ανέξοδες παρεμβάσεις” στις “κυκλικές ζαρντινιέρες”

Από την πλευρά του ο επικεφαλής της αντιπολίτευσης στο Δήμο της Αθήνας Νάσος Ηλιόπουλος, κατηγορεί τη δημοτική αρχή για “έργα βιτρίνας” υψηλού κόστους, περιορισμένης αποτελεσματικότητας και αμφίβολης αισθητικής. Έργα, εκτός κανονικού πλαίσιου δημοσίων συμβάσεων, ως απόληξη ενός σχεδιασμού που έγινε για την πόλη και τους ανθρώπους της, δίχως την πόλη και τους ανθρώπους της, σύμφωνα με την “Ανοιχτή Πόλη”.  Αξίζει να σημειωθεί ότι η αντιπολίτευση είχε δώσει τη συγκατάθεσή της σε σχέδιο μελέτης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου για τον περιορισμό της κίνησης των ΙΧ στο εμπορικό τρίγωνο και η σχετική απόφαση μιλούσε για ανέξοδες παρεμβάσεις με ήπιο εξοπλισμού χαμηλού κόστους. Αντ’ αυτού, στην οικονομική επιτροπή ήρθε το σχέδιο παρεμβάσεων με τις περιβόητες ζαρντινιέρες, σήμανση και χρωματισμό που, συνολικά, θα αγγίξει τα 2 εκατ. ευρώ.

Πέρα από τις σοβαρές κατηγορίες για υπέρμετρη σπατάλη  δεν είναι λίγοι αυτοί που επισημαίνουν ότι το έργο αποτελεί αμφιβόλου αισθητικής και παρωχημένη  παρέμβαση στο κέντρο της Αθήνας. Όσο για τη χρηστικότητα, αρκετοί είναι αυτοί που θέτουν το ερώτημα, πώς θα μπορεί κάποιος σε καλοκαιρινές καιρικές συνθήκες, να χρησιμοποιήσει ένα μεταλλικό παγκάκι, εκτεθειμένο όλη την ημέρα στον ήλιο ενώ συνολικά οι παρεμβάσεις για τους πεζούς δεν χρησιμοποιούν “ψυχρά” χρώματα και υλικά αλλά το αντίθετο. 

Οι επαγγελματίες καταγγέλουν  “προεπιλεγμένο ανάδοχο” 

Η Πανελλήνια Ένωση Επαγγελματιών Γεωτεχνικών και Επιχειρήσεων Πρασίνου, από την πλευρά της κατήγγειλε το διαγωνισμό και τους όρους του, με σχετική επιστολή προς τον Δήμαρχο Αθηναίων, και τονίζει ότι εξαρχής υπήρξε «προεπιλεγμένος διάδοχος» (Πρόκειται για την εταιρία Urban Innovations Ltd). Η Ένωση ζητά «την ακύρωσή του και επαναπροκήρυξη του με νόμιμο τρόπο και όχι νομιμοφανή τρόπο».

Όπως σημειώνεται, δημιουργούνται σημαντικά ερωτηματικά σχετικά με τις απαιτήσεις της παρούσης δημοπρασίας, της αλλοίωσης των όρων του διαγωνισμού αλλά το σημαντικότερο όλων είναι ότι καταστρατηγείται η ουσία και κάθε νομικό πλαίσιο για την διαγωνιστική διαδικασία και πρακτικά ζημιώνεται ποιοτικά και οικονομικά ο Δήμος Αθηναίων. Χρησιμοποιώντας την πρόφαση του «ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ ΤΟΥ ΚΟΡΩΝΟ ΟΥ COVID – 19» για προμήθεια φυτικού υλικού, φυτοδοχείων και παγκακίων, αναρωτιόμαστε τους λόγους για τους οποίους αποκλείεται η εν τοις πράγμασι δυνατότητα υποβολής περισσότερων προσφορών. Είναι προφανές ότι υπάρχει ένας προεπιλεγμένος ανάδοχος.”

Πηγή: Θοδωρής Καραγιαννίδης -tvxs

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Current ye@r *