Μαθηματικά κατεύθυνσης ή πολιτική κατεύθυνση!

getFile-2514Η μεγάλη δυσκολία και ο τρόπος εξέτασης στον οποίο υποβλήθηκαν χθες οι υποψήφιοι κρύβει και μια άλλη πτυχή: την υποβάθμιση της δημόσιας Τεχνολογικής Eκπαίδευσης

 Της Αννας Ανδριτσάκη

Σε θέματα Μαθηματικών που ούτε οι καθηγητές μπορούν να λύσουν κλήθηκαν να διαγωνιστούν οι υποψήφιοι της Θετικής και της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης. Η Μαθηματική Εταιρεία, κρίνοντας τα θέματα ως «τα δυσκολότερα των τελευταίων ετών», θέτει θέμα για τον τρόπο που εξετάζονται τα Μαθηματικά στις Πανελλαδικές και ανακοίνωσε ότι θα ανοίξει δημόσιο διάλογο ώστε να διερευνηθεί το κρίσιμο αυτό ζήτημα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, σ” ένα βαθμολογικό κέντρο, περισσότεροι από 20 μαθηματικοί που θα διορθώσουν τα γραπτά προσπάθησαν να λύσουν το Β3 θέμα που ήταν και το εξωφρενικά δύσκολο. Δεν τα κατάφερε κανείς, εκτός από έναν που είχε πρόσφατα τελειώσει διδακτορικό με σχετικό θέμα! Παράλληλα, χθες, φροντιστήρια έδιναν λάθος λύσεις σε άλλα θέματα που θεωρούνται πιο εύκολα από το Β3. Δεν μπορεί να υπάρξει άριστα, λένε κατηγορηματικά οι καθηγητές.

 Το θέμα Β3

Αστοχα, αψυχολόγητα έως και αντιδεοντολογικά χαρακτηρίζουν οι μαθηματικοί τα χθεσινά θέματα, παραπέμποντας όχι μόνο στον παράλογα υψηλό βαθμό δυσκολίας αλλά και στην κατάλυση, για πρώτη φορά, βασικών πάγιων κανόνων εξέτασης όπως η κλιμάκωση των θεμάτων, ακόμα και των υποερωτημάτων. Το δε Β3 ήταν εκτός πλαισίου ύλης, εκτός πνεύματος, εκτός προετοιμασίας των υποψηφίων, εκτός του πλανήτη των Μαθηματικών. Η απόλυτη συνταγή αποτυχίας! Για περίπου 50.000 υποψηφίους που επιχειρούν την πρόσβασή τους σε σχολές πολυτεχνικές, φυσικομαθηματικές, χημείας, γεωπονίας κ.ά.

Αν δεν πρόκειται για επικίνδυνη επιστημονική διαστροφή, τότε πρόκειται για πολιτική. Κι αν η εκπαιδευτική πολιτική έχει, πλέον, σαφή κατεύθυνση προς τη συρρίκνωση, τότε αρχίζει να επιτυγχάνει στόχους, όπως την υποβάθμιση της (δημόσιας) Τεχνολογικής Κατεύθυνσης. Οι υποψήφιοι της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης είναι πιο αδύναμοι από τους υποψήφιους της Θετικής και πολύ περισσότεροι. Αποτελούν τη συντριπτική πλειονότητα. Πέρυσι ήταν περίπου 36.000 έναντι 11.000 της Θετικής, που είναι και οι δυνατοί διεκδικητές των σχολών του 2ου και του 4ου επιστημονικού πεδίου. Πώς να αποφασίσουν να δώσουν πανελλαδικές αν ξέρουν ότι η εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση γι’ αυτούς θα περιορίζεται στα όνειρα των θερινών τους νυκτών;

Φυσικά, δεν μιλάμε για όσους ονειρεύονται Πολυτεχνείο και άλλες υψηλόβαθμες σχολές της κατηγορίας, αλλά για εκείνους που θα μπορούσαν να διεκδικήσουν μια καλή τεχνολογική εκπαίδευση σε ένα αξιοπρεπές ΤΕΙ. Τα ΤΕΙ όμως ήδη έχει αρχίσει να τα τρώει η μαρμάγκα του Μνημονίου και έχει να φάει πολύ ακόμα. Τα λίγα που θα απομείνουν θα δέχονται λίγους. Τι θα γίνουν οι υπόλοιπες χιλιάδες που θα αρχίσουν να μένουν απ’ έξω; Δεν θα δίνουν καν πανελλαδικές. Θα δίνουν ενδοσχολικές εξετάσεις και μετά… ανειδίκευτοι εργάτες ή ελαφρώς καταρτισμένοι σε μεταδευτεροβάθμιες και μη απαιτητικές επαγγελματικές σχολές. Με λίγα εφόδια και λιγότερες προσδοκίες (οικονομικές, επαγγελματικές).

Να μια εύκολη και γρήγορη λύση για το μέλλον της εκπαίδευσης, της ανάπτυξης, των επόμενων γενεών. Είναι, δε, η πιο αποτελεσματική για τον βασικό στόχο της εξοικονόμησης πόρων. Πρέπει να ξεχρεώσουμε δανειστές και παραδανειστές. Αυτή είναι η προτεραιότητα, αυτό είναι το διακύβευμα. Και δεν χρειάζεται κανένα σοβαρό σχέδιο. Αμεσες οριζόντιες ενέργειες και ένα ψαλίδι. Ανατριχιαστικό; Οπως και τα θέματα.

Καλοί γνώστες υποστηρίζουν ότι δεν είναι μόνον η μεγάλη δυσκολία, είναι και ο τρόπος εξέτασης στον οποίο υποβλήθηκαν οι υποψήφιοι, που έκρυβε δυο γερές τρικλοποδιές:

α) Για πρώτη φορά τα θέματα δεν ακολούθησαν τον κανόνα της κλιμάκωσης (δηλαδή προοδευτικά από τα εύκολα στα δύσκολα). Από το δεύτερο θέμα, κιόλας, τα παιδιά τσακίστηκαν. Πώς να προχωρήσουν θεωρώντας δεδομένο πως τους περιμένουν ακόμα πιο δύσκολα θέματα (ακόμα κι αν δεν ήταν);

β) Για πρώτη φορά, επίσης, αποφασίστηκε τα υποερωτήματα να είναι όχι τέσσερα αλλά τρία. Για να έχουν περισσότερο χρόνο για σκέψη, λέει η επίσημη εκδοχή. Κι όμως. Οι ίδιοι οι μαθηματικοί λένε πως το κάθε υποερώτημα κρύβει 3-4 άλλα υποερωτήματα που απαιτούν πολύ χρόνο, σκέψη, φαντασία και ίσως τη διαστροφή εκείνων που εμπνεύστηκαν τα θέματα. Δεν θα υπάρχει άριστα, λένε κατηγορηματικά οι μαθηματικοί. Κι αν υπάρχει, θα είναι ύποπτο… Είναι βέβαιοι ότι το άριστα θα είναι όχι το 100 αλλά το 92, με τις 8 μονάδες του Β3 εκτός.

 Η Μαθηματική Εταιρεία

Η ανακοίνωση της Μαθηματικής Εταιρείας αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι «το ερώτημα Β3 είναι, ίσως, το πιο δύσκολο από όλα τα θέματα, καθότι η επιτυχής αντιμετώπισή του απαιτεί λεπτούς αλγεβρικούς χειρισμούς», ενώ σχολιάζοντας γενικά τα θέματα τονίζει:

«Καλύπτεται μεγάλο μέρος της ύλης. Υπάρχει κλιμάκωση των θεμάτων ως προς τη δυσκολία, με εξαίρεση το ερώτημα Β3. Η καλή γνώση της ύλης προηγουμένων τάξεων ήταν απαραίτητη. Τα θέματα ήταν εκτεταμένα και η σωστή διαχείριση του χρόνου από τους υποψηφίους ήταν σημαντικός παράγοντας για την επιτυχία, ειδικά με το ερώτημα Β3. Τα θέματα είναι τα δυσκολότερα των τελευταίων ετών και απαιτούν ειδικές τεχνικές, που ίσως δεν προωθούν την έλξη και την αγάπη των μαθητών στα Μαθηματικά. Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία προτίθεται να ανοίξει ουσιαστικό διάλογο, με μελέτη και διερεύνηση, για το περιεχόμενο και τον τρόπο εξέτασης των Μαθηματικών στις Πανελλήνιες Εξετάσεις για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση».

 Απαιτητικά, τέλος, ήταν τα Αρχαία της Θεωρητικής Κατεύθυνσης.

Πηγή: “Η Εφημερίδα των Συντακτών”

Μία απάντηση στο “Μαθηματικά κατεύθυνσης ή πολιτική κατεύθυνση!”

  1. Καλά δεν καταλαβαίνετε ότι είναι ανταγωνιστικές εξετάσεις και τα θέματα ίδια για όλους? Το ότι κανείς δεν λύνει το Β3 απλά σημαίνει ότι θα πέσουν οι βάσεις. Ή πρέπει να κυνηγάνε όλοι όσοι θέλουν πολυτεχνείο το 100 στα μαθηματικά και να κρίνει η έκθεση αν θα μπουν στη σχολή της αρεσκείας τους?

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Current ye@r *