Ο Παϊσιος δεν λατρεύεται. Χρησιμοποιείται. Γίνεται αντικείμενο εμπορίου.

Σε δεκάδες ιστοσελίδες φωτορεπορτάζ με την είδηση ότι “δεκάδες χιλιάδες πιστοί, απ’ όλη την Ελλάδα, κατάλυσαν την Παρασκευή την Ιερά Μονή Αγίου Ιωάννου Θεολόγου Σουρωτή για τη γιορτή του Αγίου Παισίου 2025, 31 χρόνια από την οσιακή κοίμησή του”. Μάλιστα, όπως αναφέρεται είχαμε λιποθυμίες λόγω ορθοστασίας αφού οι ουρές αναμονής έφτασαν τις 2–4 ώρες.

Το φαινόμενο επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο με αγρύπνιες, σε εκκλησιές και μοναστήρια και με χιλιάδες πιστούς να συρρέουν στη Σουρωτή, για να τιμηθεί η μνήμη του “αγίου”.

Δεν θα κάνουμε εμείς σχολιασμό για το γεγονός. Θα παραχωρήσουμε τον χώρο στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Κώστα Γιαννακίδη για να μας μιλήσει γ’ αυτόν τον “άγιο” της επικρατούσης θρησκείας, όπως τον παρουσίαζε σε κείμενο του που δημοσιεύτηκε σε ιστοσελίδα.

Ω, γέροντα Παΐσιε, η μπίζνα!

Πώς ένας μοναχός με… βιωματικές αναφορές για τη σχέση του με το θείο, βαθιά συντηρητικός, εθνικιστής και μισαλλόδοξος, αναδεικνύεται σε εμβληματική μορφή;

Πώς γίνεται να διατίθενται δεκάδες εκδόσεις με τον λόγο, τις προφητείες, τις συνταγές μαγειρικής, τις συμβουλές και τα γιατροσόφια του αγίου; Είναι να απορείς πώς δεν κυκλοφορούν και τα προγνωστικά του για το στοίχημα. Τι έχει συμβεί και στον τάφο του σχηματίζονται ουρές πιστών; Γιατί είναι ο δημοφιλέστερος άγιος εντός των ταξί;

Πέρσι κάπου εμφανίστηκε η παντόφλα του. Φέτος τα γυαλιά του. Εχω την αίσθηση ότι το φαινόμενο του Παϊσιου αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στις εκπομπές του Δημοσθένη Λιακόπουλου που τον παρέλαβαν δημοφιλή γέροντα και τον παρέδωσαν στο πανελλήνιο ως προφήτη της εθνικής λύτρωσης.

Σε αυτό βοήθησε και κάτι εξαιρετικά βολικό: ο Παϊσιος πέθανε το 1994. Μπορείς να του αποδόσεις μέχρι και ποσοστά δημοσκοπήσεων, δεν πρόκειται να σε διαψεύσει. Πιθανότατα αν ήξερε πώς θα χρησιμοποιηθεί το όνομα του, θα δυσφορούσε, όπως κάνει τώρα και η οικογένεια του. Ο Παϊσιος δεν λατρεύεται. Χρησιμοποιείται. Γίνεται αντικείμενο εμπορίου.

Ο Παϊσιος, λοιπόν, τα έχει όλα σε μία εποχή που η επιστροφή προς την παράδοση προβάλλεται ως λυτρωτική καταφυγή για ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού. Είναι το πρόσωπο που όχι απλώς νομιμοποιεί, αλλά αγιοποιεί την εθνική εσωστρέφεια και τη μισαλλοδοξία, ενώ ταυτοχρόνως χορηγεί ελπίδα για σωτηρία χωρίς προσπάθεια –για την προσπάθεια υπάρχουν οι Ρώσοι.

Το φαινόμενο αναπαράγεται διογκούμενο από την καθημερινή τηλεοπτική προβολή των εκδόσεων που φέρουν το όνομά του. Και λες ότι, εντάξει, είναι αναμενόμενο να υπάρχει μεγάλη διείσδυση στα λιγότερο μορφωμένα πληθυσμιακά στρώματα. Ελα όμως που συχνά-πυκνά πετυχαίνεις ανθρώπους με μόρφωση και ενδιαφέρουσα κοινωνική θέση να κυκλοφορούν με τον Παϊσιο στον κόρφο ή στο αυτοκίνητο –ως εικόνισμα εννοώ, μην παρεξηγηθώ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Current ye@r *