Του Γ.Γ
Ανέκαθεν η επικρατούσα θρησκεία, ή για να είμαστε απόλυτα ακριβείς η ιεραρχία της, στήριζε ποικιλόμορφα την δεξιά, σε σημείο να οργανώνει αντικομμουνιστικά τάγματα ρασοφόρων για να πολεμήσουν στο πλάι του “Εθνικού Στρατού” στην διάρκεια του εμφυλίου, με τον τότε Αρχιεπίσκοπο Δαμασκηνό να “ευλογεί” τα εκτελεστικά αποσπάσματα που δολοφονούσαν κομμουνιστές και άλλους αγωνιστές, γράφαμε σε περασμένη ανάρτησή μας.
Για να τεκμηριώσουμε δε, αυτή την εκτίμηση, παραθέταμε τοποθετήσεις των δυο επικεφαλής της επικρατούσας θρησκείας στην περίοδο της ναζιστικής κατοχής της χώρας μας:
Ο αρχιεπίσκοπος Χρύσανθος μιλώντας στην Ιεραρχία εξέφραζε την υποστήριξή της Εκκλησίας στο έργο της «ανορθώσεως» του έθνους και τις ευχαριστίες της για την βοήθεια που της προσέφερε το δικτατορικό καθεστώς του Μεταξά: «Ο ευσεβέστατος ημών Άναξ και η Εθνική Κυβέρνησις ήτις από έτους και πλέον ανέλαβε την γενικήν του Κράτους ανόρθωσιν και επετέλεσε τόσα μεγάλα έργα, δεικνύουσι πάσαν αγαθήν διάθεσιν υπέρ της Εκκλησίας». (Πηγή)… Ο αρχιεπίσκοπος Χρύσανθος έστελνε εγκυκλίους σε όλους τους κληρικούς χαρακτηρίζοντας τα δωσιλογικά Τάγματα ασφαλείας «τελευταία εφεδρεία του Εθνους» ενώ άλλη εγκύκλιο της αρχιεπισκοπής προς τις μητροπόλεις έγραφε: «εντελόμεθα όπως παράσχουσιν αμέριστων βοηθείαν εις τους επικεφαλής των Ταγμάτων Ασφαλείας». (Πηγή)
“Ουδέν έχομεν να ωφεληθώμεν εξ οιωνδήποτε αποπειρών και προκλήσεων εναντίον των Αρχών Κατοχής. Διά τούτο πάντες οφείλομεν, αφιερωμένοι εις την παραγωγικήν εργασίαν, ν’ αναμείνωμεν την ώραν της Ειρήνης, εγκαρτερούντες και πιστεύοντες εις τον δικαιοκρίτην Θεόν”!
Αρχιεπίσκοπος Δαμασκηνός (Πηγή)
Πάμε τώρα στην εξέλιξη που είχαμε με την ευχαριστήριος επιστολή ιερέα και μάλιστα “Πρωτοπρεσβύτερου του Οικουμενικού Θρόνου”, στον Ρουβίκωνα, για την κοινωνική προσφορά της συλλογικότητας στην αντιμετώπιση των πρόσφατων καταστροφικών πυρκαγιών.
Εκτός από εμάς, αυτή η παρέμβαση του κληρικού πρέπει να εντυπωσίασε τους υπευθύνους αρκετών υπευθύνων ενημερωτικών ιστότοπων και την αξιολόγησαν ότι αξίζει να την προβάλλουν. Βλέπετε δεν είναι τόσο συνηθισμένο ένας ρασοφόρος να απευθύνεται κολακευτικά στα μέλη μιας αντιεξουσιαστικής συλλογικότητας.
Τα ίδια όμως τα ΜΜΕ, όλο το προηγούμενο διάστημα θεώρησαν ανάξιο της παραμικρής αναφοράς άλλων δράσεων της συλλογικότητας, όπως παράδοση φαρμάκων και υλικών πρώτης ανάγκης σε κοινωνικές δομές, συγκέντρωση σχολικών ειδών και παράδοση τους σε λαϊκές οικογένειες που τα έχουν ανάγκη κλπ.
Ετσι ακριβώς έθαψαν τα ΜΜΕ και τις δράσεις της πυροσβεστικής ομάδας του Ρουβίκωνα στις πρόσφατες καταστροφικές πυρκαγιές. Τι να έγραφαν εξάλλου; Οτι Αντιεξουσιαστές φτιάχνουν ομάδες πυρόσβεσης και κυβερνητικά στελέχη εμπλέκονται σε εγκληματικές συμμορίες;
Το θέμα με την επιστολή όμως του παπά είναι “πιασάρικο”. Και ως γνωστό οι καπιταλιστές θα μας πουλήσουν το σκοινί για να τους κρεμάσουμε. Αφού λοιπόν το θέμα δεν είναι συνηθισμένο και πουλάει, δεν έχουν πρόβλημα να το προβάλλουν άσχετα τις ρωγμές που δημιουργεί στην εικόνα που θέλουν να κατασκευάσουν γ’ αυτή την συλλογικότητα.
Επί της ουσίας τώρα. Ο “Πρωτοπρεσβύτερος του Οικουμενικού Θρόνου”, Ιωάννης Σαββάκης ο οποίος με την επιστολή του ευχαριστούσε πολύ “εκ μέρους των κατοίκων της Πεντέλης” τα μέλη της αντιεξουσιαστικής συλλογικότητας για το κοινωνικό έργο τους, είναι μια μικρή εξαίρεση στο γενικότερο κλίμα που επικρατεί στους κόλπους των ρασοφόρων. Αλλωστε τέτοιες εξαιρέσεις υπήρχαν πάντα.
Στην παραπάνω ιστορική φωτογραφία, που παραθέτουμε οι δυο πρώτοι ιερωμένοι που βλέπουμε να φωτογραφίζονται με φόντο το σφυροδρέπανο, είναι οι μοναδικοί μητροπολίτες που αποτέλεσαν εξαίρεση και στάθηκα στο πλευρό του αγωνιζόμενου λαού, μέσα απ’ τις γραμμές του ΕΑΜ. Ο πρώτος είναι ο δεσπότης Κοζάνης Ιωακείμ, στο μέσο ο μητροπολίτης Ηλείας Αντώνιος, και δεξιά ο θρυλικός παπα-Στάθης Κτενάς. (Οι δυο μητροπολίτες είχαν καθαιρεθεί από την ιεραρχία του παπαδαριού για την αντιστασιακή τους δράση, ενώ για τις διώξεις του παπά-Κτενά θα μιλήσουμε παρακάτω),
Εδώ να συμπληρώσουμε ότι στο ΕΑΜ είχαν οργανωθεί αρκετοί από τον κατώτερο κλήρο. Μάλιστα περίπου 25 παπάδες μετά την κατάπτυστη συμφωνία της Βάρκιζας, αποσχηματίστηκαν και εξορίστηκαν. (Ιστορική λεπτομέρεια. Και ο παππούς -απ’ την μεριά του πατέρα του- του γ.γ του ΚΚΕ, Δημήτρη Κουτσούμπα ήταν παπάς και δάσκαλος, Υπήρξε υπεύθυνος του ΕΑΜ και της Εθνικής Αλληλεγγύης στον Δομοκό. Συνελήφθη από την Γκεστάπο, βασανίστηκε στη Λαμία, φυλακίστηκε στην Άμφισσα και εκτελέστηκε στην συνέχεια μαζί με το γιο του Κώστα. Το όνομα του φέρει ο γ,γ, του ΚΚΕ).
Η ιστορία του παπά- Στάθη Κτενά όμως είναι μοναδική. Καταγόμενος από Βενιζελική-αντικομμουνιστική οικογένεια, και διαπαιδαγωγημένος με βάση τα χριστιανικά πρότυπα, ήταν όχι μόνο αντικομμουνιστής αλλά και φανατικός υπερασπιστής του αστικού καθεστώτος. Οταν χειροτονήθηκε, το 1927 άρχισε να έρχεται καθημερινά σε επαφή με την αθλιότητα και τη δυστυχία που βίωνε μαζικά ο λαός. Εκεί φάνηκε η αντίθεση και η διαπάλη στη συνείδησή του.
Όπως αναφέρει ο ίδιος, η τιμιότητά του δημιούργησε μια σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στους κομμουνιστές της περιοχής και τον ίδιο. Η συνέχεια ήταν ο παπα-Στάθης Κτενάς να βρεθεί στην πρωτοπορία του αγροτικού κινήματος, και να φυλακιστεί γι’ αυτό, εξελισσόμενος αργότερα σε. φλογερό αγωνιστή της Εθνικής Αντίστασης, καθοδηγητής του ΕΑΜ και αντάρτης του ΕΛΑΣ. Ακολούθησε κι αυτός την τύχη των αγωνιστών της Εθνικής Αντίσταση γνωρίζοντας φυλακές και εξορίες Ιδια “περιποίηση είχε και από την Απριλιανή χούντα που τον εξόρισε .στη Γυάρο και στο Λακκί της Λέρου.
Το κόμμα του όμως αναγνώρισε την προσφορά του και το Μάη του 1978 ο παπα-Στάθης βρέθηκε στο Τιμητικό Προεδρείο του 10ου Συνεδρίου του ΚΚΕ.
Διαβάστε το σχετικό αφιέρωμα.
Ο Χρύσανθος παύθηκε από αρχιεπίσκοπος επειδή αρνήθηκε να ορκίσει την κατοχική κυβέρνηση.
Πώς έστελνε εγκυλίους;
Δες ένα άρθρο του Μπογιόπουλου https://www.rizospastis.gr/story.do?id=409200